ANNONSE
Annonse
Nea Radio

Drosjesaken:

Lokale sjåfører får tilbake oppdragene

John Frode Stokke er daglig leder i Selbu Drosjesentral AS. Foto: Stian Elverum

Christiania Taxi som opprinnelig hadde oppdraget med å kjøre pasientreiser har bedt seg fristilt fra avtalen, nå tar TrønderTaxi og deres lokale sjåfører på seg jobben. - For oss betyr skole- og pasientreiser 95% av omsetningen, sier John Frode Stokke i Selbu Drosesentral AS til Nea Radio.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Sist oppdatert: 25.08.2021 kl 16:06

ANNONSE
Annonse

I vinter la AtB ut anbud på skolekjøring og pasientreiser. Anbud ble levert inn fra flere aktører, deriblandt de lokale drosjesjåførene som har hatt dette oppdraget i alle år tidligere. Christiania Taxi kom imidlertid best ut på anbudet og fikk tilslaget på begge oppdragene.

Skolestarten kom i gang og historien om barn som sto i veikanten å ventet forgjeves på drosjene kom på rekke og rad. I dagene derpå hadde lederartikkelen i Adresseavisen overskriften. "Politikerne må lære av drosjeskandalen"

- Drosjeskandalen i Selbu, Stjørdal, Meråker og Tydal viser at kvalitet er minst like viktig som økonomi når det offentlige vurderer anbud opp mot hverandre, står det blandt annet å lese i Adresseavisen.

Drosjesjåførene er ikke overrasket

- Ingen drosjesjåfører er overrasket over skandalen som utvikler seg i Stjørdal, Meråker og Selbu. Det som overrasker er at hverken AtB eller den politiske ledelsen i Trøndelag fylke, inkludert varaordfører Tomas Iver Hallem (SP), har vært forberedt på at dette ville skje, skrev drosjesjåfør Ketil Utne til avisa denne uka.

I Mai ble altså Christiania Taxi foretrukket som selskap og vant dermed anbudet, i følge flere av drosjesjåførene som har uttalt seg: Kun basert på pris.

For Selbu Drosjesentral betydde det å miste levebrødet. For foreldre og elever som de har kjørt, var dette katstrofalt. - Vi ville gi Christiania Taxi en sjanse. Den har de fått og nå vet vi resultatet, sier daglig leder i Selbu Drosjesentral AS, John Frode Stokke til Nea Radio.

Lokaldrosjene har nå fått tilbake nødkjøring av skoleelever og fikk også i dag vite at de får tilbake pasientreisene.

Det var Selbyggen som først omtalte saken.

- Vi har opplevd denne situasjonen som tung. Det ene er nå tapet av vår omsetninge, men det aller tyngste var å se problemene dette medførte for foreldre og elever. Jo nærmere skolestart - jo verre ble det. Vi fikk tilbud fra Chrisitan Taxi om å utføre skolekjøringen for dem, men betalinga var så dårlig at vi kunne ikke forsvare å skulle gjøre jobben for den lave prisen vi ble tilbudt, sier Stokke.

Uten pasientreisene hadde bygda kanskje mistet drosjetilbudet helt

- Jeg vil berømme ordførerne i Selbu og Tydal som også har vært i kontakt med skolene som alle nå har stått på for å finne ei løsning. For å drive en lokal taxi på landsbygda i dag må vi ha pasient og skolekjøring for å kunne ha økonomi nok til å tilby drosjetjenester, sier Stokke.

Til Selbyggen uttaler Petter Eggen i Eggens Taxi i Tydal at pasientreisene utgjør 95% av omsetningen, - – Dette er kjempe, så her er det stor glede for tiden, jubler en strålende fornøyd Petter Eggen til avisa.

Hva skjer framover?

Skolekjøringen som lokaltaxiene nå har fått varer i 14 dager, mens pasientreisene fortsatt ligger hos lokaldrosjene.

Hør mer i Nea Radio.

Nøkkelord

ANNONSE