Nea Radio

Nea Radio

Svar til Lill Harriet Sandaune (FrP):

Trafikkstasjonene er åpne 24/7

Frode Børstad i Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen

– Vi er tilbake i ordinær drift, og kjenner oss ikke igjen i påstandene til Sandaune, skriver Statens vegvesen i et tilsvar.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Lill Harriet Sandaune, gruppeleder for Trøndelag i FrP, skriver i et leserinnlegg i flere aviser i Trøndelag at Statens vegvesen bør skjerpe seg og komme tilbake til ordinær drift umiddelbart. Vi er tilbake i ordinær drift, og kjenner oss ikke igjen i påstandene til Sandaune.

Statens vegvesen stengte trafikkstasjonene for publikum fredag 13. mars for å bidra i dugnaden med å forhindre smitte av koronaviruset. Selv om vi stengte dørene for publikum kunne de aller fleste fortsatt få utført tjeneste sine ved å bruke våre digitale selvbetjeningsløsninger på vegvesen.no. Statens vegvesen har fulgt opp regjeringens digitaliseringsstrategi og brukt store ressurser på å utvikle løsninger som muliggjør et digitalt førstevalg. De digitale løsningene gir en enklere hverdag for både innbyggerne og næringslivet ved at vi kan levere bedre, enklere og mer effektive tjenester. Sandaune ber oss gå tilbake til ordinære åpningstider, men trafikkstasjonene har gått fra en tradisjonell åpningstid fra 08-1530, til å være åpne hele døgnet.

De fem ukene vi hadde stengt dørene for publikum hjalp vi fortsatt kunder med å få utført tjenester. Skilt ble sendt til kundene per post, vi besvarte et enormt antall henvendelser på telefon og e-post, og vi innførte flere dispensasjoner, blant annet forlengelse av utløpt førerkort.

Mandag 20. april åpnet vi trafikkstasjonene for publikum igjen, men det som var nytt for kundene våre var at de måtte bestille time. Dette var i utgangspunktet et koronatiltak, men erfaringene våre viser at dette er et nyttig system som forteller oss hvor etterspørselen er, og gir oss muligheter til å styre ressursene for å sette på ressurser der behovet er størst.

En trafikkstasjon kan ikke sammenlignes med en dagligvarebutikk, men må sammenlignes med andre offentlige kontor som Nav, Politiet og Skatteetaten. De fleste offentlige etater har gått bort fra drop- in og innført timebestilling.

Folk får fortsatt utført tjenestene sine, men de må planlegge besøket og bestille time. Fordelen er at de slipper kø og lang ventetid på trafikkstasjonen. Siden vi innførte timebestilling har vi hjulpet over 135 000 kunder på trafikkstasjonene. Vi har et godt tilbud i hele landet, og har flere ledige timer. De siste ukene har vi gjennomført teoriprøver på kveldstid og helg for å møte etterspørselen. Siden 20. april har vi gjennomført i underkant av 40 00 teoriprøver. Nettopp på grunn av timebestillings- systemet vet vi hvor etterspørselen er og kan derfor sette på flere ressurser.

Statens vegvesen.

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...