Nea Radio

Nea Radio

Reiselivsutvikling i Tydal (og Neadalen forøvrig)

ARKIVFOTO: Stugudal Fjell har ansvar for mer enn 10 mil med oppkjørte løyper. Foto: Stugudal Fjell

Åpent brev fra Atle O Aas til Tydal kommunestyre i forbindelse med budsjettbehandlinga torsdag, hvor Stugudal Bedriftsnettverk har bedt om økonomisk bistand til etablering av et nytt reiselivsselskap.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Som deltager i styringsgruppa for Stugudal Bedriftsnettverks reiselivsprosjekt har jeg gjort meg noen refleksjoner ut fra min egen situasjon som grunneier og mangeårig reiselivsaktør.

Reiselivet i Tydal, og på Stugudal i særdeleshet, har vært et politisk satsingsområde i flere tiår, men om vi ser bort fra hytteturismen har vi vel totalt sett ikke fått den helt store uttellingen på dette. Det kan være mange grunner til dette, som jeg ikke skal komme inn på her, annet enn å si at jeg tror at vi nå har en enestående mulighet til å komme et skritt videre i dette arbeidet.

Jeg må medgi at jeg i starten av denne prosessen var i tvil om vi som aktør ville ha noen nytte av et nytt reiselivsselskap, men har etter hvert kommet til at et slikt selskap ikke bare vil være nyttig for oss, men kanskje en betingelse for videre drift av vår turistvirksomhet.
Som de fleste av Tydals reiselivsbedrifter er vi små, og har i stor grad manglet kapasitet og kanskje også kompetanse til å drive markedsføring og salg i det omfang som ville vært ønskelig. Resultatet er lav kapasitetsutnyttelse, redusert lønnsomhet og en langt mer beskjeden sysselsetting enn det som kunne vært mulig ut fra kapasitet på anlegg og aktiviteter. At vi nå også har et nytt hyttefelt under utvikling, men ikke helt vet hvordan vi skal organisere dette videre, understreker bare behovet for en kompetent og dedikert salgsbistand.

Vi skal selvsagt ikke forskuttere et evt. nytt styres prioriteringer, men ut fra vårt ståsted ser vi bl.a. for oss følgende oppgaver for et nytt selskap (ufullstendig og delvis uprioritert):

Primæroppgaver som i stor grad må fellesfinansieres:

Videreutvikling av Tydal som reisedestinasjon

Her tror jeg det vil være nødvendig å kjøre en form for destinasjonsutviklingsprosess, hvor vi bl.a. spør oss: Hva er vi god på? Hvilke tilbud har vi og hvilke mangler vi? Hvilke kunder henvender vi oss primært til, og hvordan når vi frem til dem? Om vi som resultat av dette også kunne bidra til å utvikle nye attraksjoner («reason to go») ville mye være vunnet.
Videre vil det være viktig å bidra til utvikling i de enkelte bedrifter (nye og gamle) både gjennom kompetanseheving og andre utviklingstiltak (hel eller delvis fakturering)


Markedsføring av Tydal som reisedestinasjon

Ut fra de svar en destinasjonsutvikling gir, vil dette kunne omfatte annonsering, messer, nettside, pressemeldinger, artikler i aviser/tidsskrifter, blogger, filmer/tv-programmer og samarbeid med andre reiselivsorganisasjoner. Deler av dette har lenge vært gjort i regi av næringsetaten, de ressurser som frigjøres her vil med fordel kunne brukes under punkt 1. En destinasjonsutvikling vil kreve et nært samarbeid mellom bedrifter, næringsetat (og andre kommunale etater) og finansieringsinstitusjoner.


Tydal som hyttekommune

Dette vil kunne omfatte markedsføring av Tydal som attraktivt hytteområde, bistand til utvikling/omsetning av hytter og og hyttetomter, samt markedsføring mot hytteeiere som et eget markedssegment. Det er også viktig å ha med dette i tankene under en destinasjonsutvikling.

Skaffe ekstern finansiering av ovennevnte og andre oppgaver

Sekundæroppgaver (men like viktige!) som i stor grad kan finansieres gjennom fakturering/provisjon:

Booking på nettsiden
Innsalg for de enkelte bedrifter
Pakking av flere leverandørers produkter
Innsalg mot reisebyrå
Her ligger det selvfølgelig en utfordring i prising av tjenester. Som liten aktør med beskjedent budsjett kan vi ikke betale provisjon av vår allerede eksisterende omsetning, men for et mersalg på f.eks. 500000 ville vi gladelig betalt 15 % provisjon.

Sideoppgaver

Ved ledig kapasitet kan det være snakk om utleie av tjenester, f.eks. i forbindelser med arrangementer o.l. Dette bør dog ikke gå på bekostning av tidligere nevnte oppgaver.

Om jeg skal sammenfatte arbeidet så langt, tror jeg at et nytt reiselivsselskap kan:

Engasjere bedriftene og andre aktører til et felles løft for reiselivet i Tydal (og evt. hele dalføret) – og skape et miljø for innovasjon og utvikling av reiselivet
Tilføre oss sårt tiltrengt kompetanse både gjennom styret, ansatte og igangsatte prosjekter
Bli en vitamininnsprøyting for både nye og gamle reiselivsbedrifter
På sikt gi en god avkastning på investerte midler i form av arbeidsplasser (både i selskapet og ute i bedriftene) og bosetning
Forutsatt at kommunen finner rom for å bidra til å gi prosjektet nødvendig tyngde gjennom omsøkt finansiering: bli en kjempedugnad for både reiselivet og tilknyttede næringer!

Atle O. Aas

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...