Nea Radio

Nea Radio

Korona:

Laget ny veileder på 48 timer

KJAPT: Alle ansatte på fagområdet NAV/sosiale tjenester bidrar inn i arbeidet via skypemøter. Hanne Reitan Øksnes og Daniel Bergamelli har koordinert den hurtigarbeidende gruppa. Foto: Fylkesmannen i Trøndelag

Kollegene på NAV sosiale tjenester fikk oppdraget om å utarbeide en forenklet nasjonal veileder for saksbehandling av sosialhjelp i NAV.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Det var Arbeids- og velferdsdirektoratet og Statens helsetilsyn som leverte oppdraget torsdag morgen. Fredag leverte de forslaget.

- Vi er svært glade for at vi har kunnet bidra i en situasjon som krever ekstraordinære tiltak og innsats. Det er særlig viktig at vi nå gjør alt vi kan for å skape kapasitet i NAV-kontorene til å sikre folk inntekt, sier Erik Stene, direktør for Oppvekst- og velferdsavdelingen hos Fylkesmannen i Trøndelag.

Veilederen skal hjelpe NAV-kontorene å levere økonomisk hjelp til de som trenger det mest innen forsvarlig tid. Det er Arbeids- og velferdsdirektoratet sammen med Statens helsetilsyn som har bestilt den nye nasjonale veilederen.

Erik Stene er direktør ved Helse- og velferdsavdelingen hos Fylkesmannen i Trøndelag. Foto: Fylkesmannen i Trøndelag

Nasjonal veileder for å sikre sårbare grupper

NAV-kontorene opplever for tiden et stort arbeidspress, fordi de har en eksplosiv økning i dagpengesøknader. Veilederen skal brukes av ansatte på NAV-kontorene i hele landet.

-Mange opplever nå at hverdagen blir mer krevende, og utsatte og sårbare personer kan få det enda vanskeligere når hjelpetjenestene helt eller delvis stenger dørene, forteller Hanne Reitan Øksnes. Dette gjelder også for barn i familier som står uten inntekt. Hun har koordinert arbeidet med veilederen sammen med kollega Daniel Bergamelli, juridisk seniorrådgiver.

Veilederen skal, innenfor lovens rammer, foreslå grep for å forenkle og effektivisere saksbehandling av søknader om sosialhjelp. Hensikten er at folk får hjelp raskere, og NAV-kontorene klarer å ta unna søknadene. Et av forslagene i veilederen er at kravet til dokumentasjon begrenses og at vedtak som fattes har lengre varighet.

Kort frist i en ekstraordinær situasjon

NAV-kontorene i hele Norge står overfor en utfordring med eksplosiv vekst i dagpengesøknader og forventet økt behov for sosialhjelp, fordi folk venter på utbetaling av dagpenger. Saksbehandlingsprosessen knyttet til sosialhjelp er relativt ressurskrevende, fordi det er stort rom for skjønn.

- Vi har aldri jobbet med så korte frister før. Det utfordrer, men det er samtidig gøy å få være med på et nasjonalt oppdrag som kan bidra til å avhjelpe situasjonen i NAV-kontorene og gi raskere økonomisk hjelp til dem som trenger det mest, sier fagkoordinator Hanne Reitan Øksnes ved Oppvekst- og velferdsavdelingen hos Fylkesmannen i Trøndelag.

Veilederen skal hjelpe NAV-kontorene på å levere økonomisk hjelp til de som trenger det mest innen forsvarlig tid. Den skal bare brukes til saksbehandling i unntakstilstand, noe Norge opplever nå.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...