Nea Radio

Nea Radio

Stor scenekunst: Mildrid Marita Ramberg Røthe i tittelrollen som Evita i Proletarteaterets oppsetning er formidabel. Foto: Anne Gundersen

Store prestasjoner og grusom aktualitet:

Evita er en triumf for Proletarteateret

Evita er rett og slett en rystende opplevelse.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Sist oppdatert: 06.11.2020 kl 19:13

For et par måneder siden hadde undertegnede en samtale med en mann med pondus i Norsk teaterliv. Vi snakket om Proletarteateret og at de hadde valgt seg Evita som sin neste oppsetning.

– De er gode, sa han.

– Men Evita? Det finnes ikke aktuelt.

Lite visste vi hvor aktuell nettopp denne oppsetningen skulle vise seg å være. For i skrivende stund er enda ikke USAs nye president erklært. Men mer om det senere. For innholdet i oppsetningen kunne ha vært hvor uaktuelt som helst. Det er prestasjonene som slår beina under en her, selv om den underliggende veven av feminisme og demokratiets skjørhet konstant er til stede.

Ut: Etter å ha opplevd et traume i barndommen drar Eva Duarte til Buenos Aires. Foto: Anne Gundersen

Evita

Evita betyr "Lille Eva". Men la det ikke være noen tvil; det var ingen ting lite ved Eva Duarte Perón. La det heller ikke være noen tvil om at det er Mildred Marita Ramberg Røthes portrett av denne formidable historiske skikkelsen som slår deg i bakken om du er heldig nok til å få oppleve Proletarteaterets oppsetning av Evita.

Ramberg Røthe klarer å vise Evitas metamorfose, fra å være et klønete og traumatisert barn fra bygda i Argentina, til det som ble en av verdens mektigste og mest glamorøse kvinner. Det er vanskelig å si hva som imponerer mest, stemmeprakten eller skuespillertalentet, men imponerende er det.

Det er bare et par år siden vi først fikk se Mildred i Bruket. En hyggelig og flott tolkning av Tango for to er blant det undertegnede husker best.

Den scenekunstneren som gir Evita Perón liv i Bruket i dag er ikke til å kjenne igjen. Overveldende er ordet som best beskriver det å se henne gjøre denne kraftprestasjonen.

Skjebnemøte: I Buenos Aires møter den nå sofistikerte Evita general Juan Perón, her i Jo Arne Fosmos skikkelse. Foto: Anne Gundersen

Glitrende støttespillere

Casting heter det på engelsk. Det betyr jobben som legges ned i å sørge for at rett person bekler riktig rolle i en teateroppsetning eller film. Proletarteateret har bestandig mestret dette, men i Evita ble det eksepsjonelt.

Jo Arne Fosmo som Perón ble nå rett mann på helt riktig sted. Over mange år har Fosmo sakte men sikkert vokst på scenen. Nå ble hans helt unike kombinasjon av en litt sår tilstedeværelse, kombinert med skuespillertalent og stemmen fullkommen. Hans tolkning av diktatoren, som i dette stykket nærmest blir Evitas marionett, kunne ikke komplementert den ambisiøse førstedamen bedre.

Komikk: Evita Perón reiser verden rundt og høster hyllest. I denne sekvensen kommer mye av genialiteten til Proletarteateret til sin rett. Svein Terje Aspen får publikum til å brøle av latter som en løssluppen pave og Randi Hammer Fosmo som general Franco må også nevnes. Hvem visste at en hittil ukjent etterkommer av Charlie Chaplin bodde i Hommelvik?! Foto: Anne Gundersen

Puck

Det er Tim Rice og Andrew Lloyd Webber som står bak musikalen Evita. Det er umulig forestille seg at de ikke hadde William Shakespeares Robin Goodfellow, eller Puck, i tankene da de skapte Che, fortelleren i Evita. Puck er et rampete mytologisk vesen som fungerer som en lett henslengt kommentator i En midtsommernatts drøm, og slik fungerer Che, mesterlig spilt av Ståle Kvarme Tørring. Programmet viser at Kvarme Tørring faktisk har spilt i En midtsommernatts drøm. Et raskt googlesøk avslørte ikke om rollen han hadde var Puck, men det er uvesentlig.

Ståle Kvarme Tørring har en letthet over seg som gjør at man ikke umiddelbart oppfatter hvor viktig denne rollen er. Men i likhet med Puck er det slik at han ikke bare sørger for å sette oss inn i historien, men han er triggeren som får Evita til å fortelle oss hvem hun er. Dette handler selvsagt om manuset. Men Kvarme Tørrings sømløse selvfølgelighet på scenen gir oss denne rammen nesten uten at vi merker det.

Forteller: En viktig rolle i oppsetningen er Che, spilt på aldeles utmerket vis av Ståle Kvarme Tørring. Han sørger for at vi får vite Evitas historie, noe som blir godt illustrert i denne scenen der han bokstavelig talt maler hennes portrett. Foto: Anne Gundersen

Demokrati

Som nevnt, Proletarteaterets oppsetning av Evita er grusomt aktuelt. Mange uttrykker bekymring over demokratiets tilstand sett i lys av det som skjer i deler av verden vi har tatt det for gitt at en demokratisk styreform ville være en selvfølge. "Diktatur med et smil" sies det om Perón regime i Argentina. Det er ikke mange som smiler mens verden holder pusten for å se hva som skjer i blant annet USA de neste timene og dagene.

Men det musikalen Evita viser er at det kan forklares hvorfor demokratiet kan trues. Sult og urettferdighet, heter det i en av sangene. Og slik er det. Er du sulten nok så tror du på dem som lover deg mat i magen.

Døde ung: Evita dør bare 33 år gammel. Mildred Marita Ramberg Røthes nærmest deliriske portrett av den døende kvinnen lar oss forstå hvorfor livet hennes ble slik det ble. Foto: Anne Gundersen

Traumatisert

Det er ikke lett å forstå den historiske personen Evita. Hun ble dyrket som en helgen, mens hennes og mannens motstandere forsvant på mystisk og uforklarlig vis. Hun var bondejenta som kjempet seg fram med de midlene hun hadde til rådighet og ble en verdens mektigste kvinner.

Men det er ei tekstlinje som forklarer drivkraften som bodde i Eva Duarte Perón.

"Jævla borgarskapet! Eg vil aldri godta dei! Og dei skal aldri nekte meg nokon ting igjen. Far min gifta seg på nytt med borgarpakk - og vi vart haldne unna, fekk aldri sjå han i gravferda.

Viss dette er folket i Buenos Aires, gler eg meg til å ta rotta på byen".

I stykkets siste scene klarer Mildred Marita Ramberg Røthe å vise oss deliriet som foregår i henne i dødskampen. Hun var drivkraften bak et diktatur, men hun hjalp samtidig de fattige. Hun hatet pampene i Buenos Aires. Hvorfor?

Evita ble traumatisert som barn. Og blir du traumatisert må du velge mellom å vinne eller å gå under.

Fantastisk ensemble: Det blir umulig å fremheve hver enkelt av de enestående artistene i denne oppsetningen. Men magien i Proletarteateret er at ingenting blir overlatt til tilfeldighetene. Alle får hente fram det beste i seg selv, takket være Torstein Fosmos stødige regi. Foto: Anne Gundersen

Bevar kulturlivet

Situasjonen vi alle befinner oss i har satt kulturlivet i fare. Vi tar det ikke som en selvfølge lengre, det å kunne sitte å ta inn det mennesker som brenner for det de gjør har terpet på i månedsvis.

I Bruket kulturhus var det langt mellom bordene under forestillingen. Mange hadde masker og det luktet sprit i hele lokalet.

Under pandemien har det blitt klart for oss hvor viktig del kultur er av livet vårt. Og også hvor skjør den økonomiske sikkerheten til de som gir oss disse avbrekkene i hverdagen er.

"De skrå bredder" blir teaterscenen gjerne kalt. Det har sikkert noe med arkitekturen å gjøre, men nå vet vi at nettopp på de skrå bredder er det lett å gli og falle utfor.

La oss håpe at de som forvalter oljeformuen vet å sikre dem som gir oss tankeflukt og underholdning, refleksjon og glede. Og la oss alle vise ansvar, slik at vi kan fortsette å få opplevelser som Evita med Proletarteateret.

En god kulturopplevelse skal ryste deg litt, sjokkere deg litt og få deg til å le på tross av at det treffer deg i magen. Det gjør denne oppsetningen. Så om de får fortsette, på tross av pandemien, så få det med deg dersom det er billetter igjen. Du trenger det.

Og en siste ting

Denne journalisten kommer aldri mer til å skrive "Tenk at vi har dette i lille Hommelvik." Det er ikke inbyggertallene det handler om, men om insats, talent og hjerte.

En ting til. Jeg insisterer på at selskapshansker blir en del av motebildet igjen. Det er nesten uforståelig at de forsvant. Ha meg unnskyldt mens jeg drar ut for å lete etter vintage cocktailkjoler og muligens også en persianerpels.

Dette er Proletarteaterets Evita:

Regi: Torstein Fosmo

Evita: Mildred Marita Ramberg Røthe

Che: Ståle Kvarme Tørring

Perón: Jo Arne Fosmo

Augustin Magaldi: Terje Sollihaug

Peróns elskerinne: Maren O. Thomsen

28 personer i kor og småroller

Orkesterleder: Øyvind Jo Heimdal Eik

17 eminente musikanter

Inspisient: Maren Hammer Ness

Teknikk: Ole Marius Holden og Jan Eirik Eggen

Og mange flere!

Eva Perón

Eva Perón var en argentinsk skuespiller, som var landets førstedame fra 1946 til sin i død i 1952. Hun var voldsomt populær i store deler av befolkningen, men ble foraktet av andre.

I Argentina ikke uvanlig for velstående jordeiere å ha flere familier, selv om bigami ikke var tillatt. Eva Peróns far hadde to eiendommer og to familier. Evas mor var hans uoffisielle ektefelle og da Eva var ett år forlot han henne og fratok henne retten til å bo på hans eiendom. Fattigdom og kvinners manglende rettigheter satte således dype avtrykk i Eva Peróns liv allerede fra begynnelsen av. Hun spilte en viktig rolle i innføringen av kvinnelig stemmerett i 1947.

Eva Perón døde i 1952 av livmorhalskreft. Liket hennes ble balsamert og plassert offentlig tilgjengelig i den nasjonale fagforeningens kontorer, i påvente av at det skulle bygges et monument der hun kunne gravlegges. Men før monumentet ble ferdig, i 1955, ble Perón kastet i et militærkupp og sendt i eksil. Peronismen ble forbudt og Eva Peróns balsamerte kropp forsvant sporløst.

Først i 1971 avslørte de militære at kroppen til Eva Perón hadde blitt fraktet til Italia og gravlagt der under et annet navn. I 1974 ble Eva Perón brakt tilbake til Argentina og gravlagt sammen med sin familie på en kirkegård i Buenos Aires.

Kilde: Store Norske Leksikon

Evita - Musikalen

Evita er en britisk musikal (1975–76) med musikk av Andrew Lloyd Webber og tekst av Tim Rice, basert på Eva Duarte Peróns liv og død.

Evita ble først presentert som plateinnspilling i 1976, og hadde scenisk urpremiere i London i 1978, regissert av Harold Prince og med Elaine Paige i tittelrollen.

Den norske premieren fant sted på Trøndelag Teater i Trondheim i 1986, og musikalen har vært vist i flere ulike oppsetninger og oversettelser siden. Torstein Bugge Høverstad har oversatt den til bokmål og Ola E. Bø til nynorsk.

Evita ble filmatisert i 1996, regissert av Alan Parker og med Madonna i rollen som Evita.

Kilde: Store Norske Leksikon

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...