Nea Radio

Nea Radio

Naturvernforbundet:

Klager inn Malvik for brudd på jordloven

Leder i Naturvernforbundet i Trøndelag, Magne Vågsland. Foto: Naturvernforbundet i Trøndelag

Naturvernforbundet i Trøndelag og Sør-Trøndelag bonde- og småbrukarlag klager på Malvik kommunes vedtak om reguleringsplanen for E6 gjennom kommunen

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Naturvernforbundet i Trøndelag og Sør-Trøndelag bonde- og småbrukarlag klager på Malvik kommunes vedtak om reguleringsplanen for E6 gjennom kommunen, da dette er i strid med jordlovens § 9. Vedtaket bryter Jordlovens § 9 krav om at landbruksjord kun kan omdisponeres dersom samfunnsnytten i tiltaket er større enn ulempene. Vedtaket er tuftet på samfunnsnytteanalyser og trafikkprognoser som er utdaterte, urealistiske og derfor feilaktige.

Negativ samfunnsnytte

– Malvik kommune har ikke foretatt en grundig vurdering av samfunnsnytten i prosjektet, men kun basert seg på Nye veiers egne analyser, sier leder i Naturvernforbundet i Trøndelag, Magne Vågsland. Han viser til at veien undergraver nullvekstmålet. Den forutsetter en trafikkvekst som ikke skal komme. Og de samfunnsøkonomiske nytteberegningene forutsetter en slik trafikkvekst. Jo mindre trafikk, jo mindre lønnsom blir veien. Ifølge Trygg trafikk vil også faren for alvorlige ulykker øke med økt fart og slik sett være negativt i et trafikksikkerhetsperspektiv. Videre vises det til hvordan Nye Veier har unnlatt å bruke sin siste rapport for å beskrive samfunnsnytten av prosjektet, som ble avslørt av avisa Nidaros[1]: To rapporter fra Nye veier har en samfunnsøkonomisk differanse på 300 milliarder kroner. En del av årsaken til dette er at de i den første rapporten har tatt utgangspunkt i at tungtransport kan kjøre i 110 km/t, noe som ikke stemmer ettersom maksfart for tungtransport er 80 km/t.

Situasjonen for flytrafikken i forbindelse med Koronakrisa er også relevant ifølge Vågsland.

– En betydelig andel av trafikken på E6 gjennom Malvik er relatert til Trondheim Lufthavn Værnes

– både direkte til flyreiser og indirekte til aktiviteter lokalisert på Værnes på grunn av lufthavnen, sier Vågsland. De foreløpige konklusjonene noen måneder inn i koronapandemien er at luftfarten, om den noensinne tar seg opp til tidligere nivå, minst vil bruke tre år på komme tilbake til 2019-nivå.

Bekymret for nedbygging av matjord

Leder i Sør-Trøndelag Bonde- og småbrukarlag Ragnhild Kiplesund Gjære er bekymret for nedbygginga matjorda som den 4-felts motorveien vil medføre.

– Det er uakseptabelt at noe av den beste matjorda vi har i Trøndelag i dag ofres til fordel for en motorvei vi ikke trenger sier Gjære. Flere av hennes medlemmer vil bli direkte berørt av veiutbygginga. Gjære legger til at mer nydyrking, som var et av kompromissene for å godkjenne reguleringsplanen ikke er noe alternativ.

– Man kan ikke erstatte noe av den beste matjorda langs Trondheimsfjorden med nydyrkingsjord lenger inne i kommunen, sier Gjære. En satsing på nydyrking vil dessuten kunne gå utover natur- og friluftslivsverdier i Malvik.

I klagen heter det også at reguleringsplanen også er i strid med Byvekstavtalen og målene i Miljøpakken ettersom veien vil legge til rette for mer biltrafikk og dermed økte klimagassutslipp og lokal luftforurensing.

Torsdag 3. September skal Trondheim bystyre behandle reguleringsplanen og Naturvernforbundet i Trøndelag og Sør-Trøndelag bonde- og småbrukarlag vil sammen avholde en markering ved inngangen til bystyret på Trondheim spektrum.

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...