ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
Nea Radio

Dagligvaregigant økte inntektene med over 2 milliarder

VEKST: Produsenten av blant annet Grandiosa, Orkla, hadde stor vekst i driftsinntekter i 2.kvartal. Foto: LENA HØYBERG / NRK

Dagligvaregiganten økte sine driftsinntekter i andre kvartal.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Sist oppdatert: 14.07.2022 kl 09:15

ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse
ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Annonse

Torsdag morgen la dagligvaregiganten Orkla frem regnskapet for 2. kvartal 2022.

Den viser at selskapet økte sine driftsinntekter til 14,3 milliarder kroner i 2. kvartal, mot 11,77 milliarder kroner i samme periode i fjor. Dette tilsvarer en vekst på 21%.

Driftresultatet (justert EBIT) økte til 1,75 milliarder kroner, opp 39% prosent fra fjorårets tall på 1,26 milliarder kroner.

- I Orkla har vi klart å opprettholde god leveringsevne til våre kunder i en krevende tid. Vi oppnådde bredbasert omsetningsvekst innenfor merkevarevirksomheten, med både pris- og volumfremgang. Vi har måttet gjennomføre prisøkninger for å kompensere for uvanlig stor økning i prisene på innsatsvarer. I juni så vi unormalt høyt salg i enkelte markeder i forkant av meldte prisøkninger fra 1. juli, sier konsernsjef Nils K. Selte i en pressemelding.

Dagligvaregiganten er kjent for merkevarer Idun, Grandiosa, Stabburet, Toro, Nidar og Jif.

ANNONSE

Artikkelen fortsetter etter annonsen.