Nea Radio

Nea Radio

Innovative planer:

Holtålen kan få landets første heldigitale rådhus

Holtålen kommune skal i løpet av kort tid ut av det grå huset som går under navnet "Blåhuset"! Foto: Per Magne Moan

Utreder permanent hjemmekontor for mange etater og ansatte.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Sist oppdatert: 01.04.2020 kl 01:29

Holtålen har siden høsten 2019 vært i stor endringsmodus, og det har ligget i kortene at kommuneadministrasjonen i løpet av våren 2020 skal flytte til den gamle avdelinga på sykehjemmet.

– Den pågående korona-situasjonen har bydd på utfordringer, men den gir oss også erfaring med de mulighetene som faktisk finnes i dagens teknologiske samfunn, sier ordfører Arve Hitterdal.

Flytting av administrasjonen til sykehjemmet er nå utsatt på ubestemt tid, da kommunen har opprettet en skjermet korona-avdeling der.

Hvor lenge denne avdelinga må være operativ er det umulig å forutse på nåværende tidspunkt, men uansett er kommunen avhengig av å ha en fungerende kommuneadministrasjon.

Kommunen har siden høsten vært inne i en storstilt prosess for å se på hvordan ressursene kan utnyttes bedre, mer effektivt, og aller helst sånn at tilbudet for innbyggerne i kommunen blir bedre.

Som et ledd i dette foreslår nå ordføreren sammen med administrasjonens ledelse å innføre permanent hjemmekontor for deler av administrasjonen i kommunen.

Dette betyr i praksis at kommunen ikke lenger vil ha behov for et fysisk rådhus, slik vi kjenner det i dag. Dette vil selvsagt gi en stor besparelse på kommunens driftsbudsjett, spesielt innenfor bygningsdrift, som inkluderer blant annet strøm, vedlikehold og renhold.

Servicetorg

Av praktiske årsaker foreslås det å opprette en avdeling for servicetorget i ÅlenTorget.

Denne avdelinga vil bestå av en bemannet resepsjonsdisk og digitale infotavler som oppdateres fortløpende.

Her vil det også være et møterom og eventuelt kontorer som kan benyttes for saksbehandlere til fysiske møter med innbyggere, møter i egen administrasjon, politiske møter og lignende.

– Tanken er at fysiske møter kun skal gjennomføres svært unntaksvis. Foreløpig vil vi være avhengig av fasiliteter for dette, men målet er at fysiske møter skal fases helt ut, sier Hitterdal.

Servicetorget skal for øvrig utformes med skjermer sånn at personer som ikke har tilgang til digitale hjelpemidler hjemme kan benytte utstyr her for å komme i kontakt med saksbehandlere.

Politisk behandling før sommerferien

Selv om et digitalt rådhus vil være ressursbesparende i lengden, vil det uansett være kostnader knyttet til både etablering og drift.

Derfor er det viktig at dette forankres politisk.

Ordføreren sier målet er at saken kommer opp til politisk behandling i løpet av våren 2020.

Det vil også være nødvendig å kartlegge behovet for nødvendige fasiliteter som tilknytting til fiber for de ansatte som får pålagt hjemmekontor. Som et ledd i dette kan det være nødvendig å revidere og endre prioriteringer i den allerede vedtatte planen for fiberutbygging i kommunen. Både ordfører og kommunedirektør er blant de med dårlig utbygd internett og vil være med i betraktningen når kartet over fiberutbyggingen skal tegnes.

Hitterdal sier kostnadene forbundet med etablering og drift av hjemmekontor skal dekkes av kommunen, enten gjennom å dekke etableringskostnader, eller i form av månedlig godtgjørelse eller husleie.

– Mest trolig blir vi nødt til å ha en kombinasjon av begge deler. Her må kommunen være på tilbudssiden da det i enkelte tilfeller kan være snakk om vesentlig oppgradering og oppussing for å få på plass et hjemmekontor med godt arbeidsmiljø ute hos de ansatte, sier han.

6 timers dag

Også administrasjonen ser positivt på forslaget og flere har gitt uttrykk for at dette vil være det endelige løftet inn i den digitale framtida. Erfaringene fra de siste to ukene tilsier at dette også slår meget positivt ut på effektiviteten.

Som en del av forslaget vil det også bli vurdert om dette tiltaket kan kombineres med en arbeidsdag på 6 timer for ansatte i administrasjonen, noe som trolig vil gjøre Holtålen mer attraktiv på arbeidsmarkedet ved rekrutering av nye ansatte.

– Innbyggerkontakt med saksbehandlere og nøkkelpersoner i kommunen vil etter planen fases over til telefon og videomøter, men med litt tilvenning tror vi dette vil bli bedre og mer effektivt både for saksbehandlere og for innbyggerne. Det sosiale arbeidsmiljøet blant de ansatte kan fint løses med digitale kaffe- og lunsjmøter, sier Arve Hitterdal og mener dette kan bli et godt tiltak både for økonomien, for dialogen mellom kommunen og innbyggere, og for hverdagen til de ansatte.

– Det er heller ingen tvil om at dette vil gi Holtålen status som framtidskommune nummer en, og det kan vi like, sier ordføreren.

Hør intervju her:

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...