ANNONSE
Annonse
Nea Radio

Hentepunktet til Malvik

Ketil Petersen og Anne Birgitte Belboe utenfor Brød og Sånt. Brød og Sånt er en av produsentene og skal være med på å utlevere mat i samarbeid med Hentepunktet fremover. Foto: Anette Fossmo

Tilbyr enkel bestilling og utlevering av lokalmat annenhver uke.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

ANNONSE
Annonse

Tirsdagskveld kommer det nye konseptet «Hentepunktet» til Malvik for første gang. Her kan kunder forhåndsbestille produkter fra ulike lokale mataktører og hente de ut via en «drive-thru» ved parkeringen til Malvik VGS. Hensikten er å bringe den lokale matprodusenten dit kundene er, samtidig som man ivaretar det rike utvalget av småskala gründere, gourmetmat og gårdsdrift i fylket.

Initiativtageren for konseptet er Haugen gård, som har fått med seg en rekke samarbeidspartnere, blant annet Brød og Sånt hvor Hentepunktet møter NEA. Andre produsenter er: Belboe honning, Evas ville kjøkken, Fornes gård, Persilleriet, Frøya Gourmet, Yggdrasil Belboe røykalaks, Reins kloster, Skatval Catering, Klæbu sjokoladefabrikk, Lundamo andelsgård og Haugen Gård. Ketil Petersen fra Haugen gård gjør greie for konseptet:

- Hentepunktet ble egentlig påtenkt i fjor høst og ble lansert i vår. Det er egentlig en matutleverings-portal på facebook, der man bestiller matvarer og henter de på et fast sted til en fast tid, forklarer Petersen.

- Hentepunktet er en inkubator også for matprodusenter utenfor landbruksvirket. Vi ønsker å tiltrekke oss både produsenter og kunder som jobber og handler lokalt. For å støtte smånæring og gründervirksomhet, legger han til.

Saken fortsetter etter radiointervjuet

Glimrende mulighet til å skape noe unikt

Hentepunktet mener alle kan lage en næring og det skal også være rom for alle. Dette vil si at så lenge man har noe interessant å komme med så har man muligheten til å ta kontakt med Hentepunktet for å legge frem ideen sin. Dette kan være alt fra studenter, pensjonister, uføre eller innvandrere med en rik og spennende matkultur.

- Vi ønsker også å ha med fremmedkulturell mat. Vi ser på dagens matmarked at det segmentet mangler, sier Petersen.

- Småskala produsenter kan skaffe sin egen næring igjennom å få et lavterskeltilbud til markedet. Spesielt innvandrerkvinner som vi vet sliter med å komme seg inn på arbeidsmarkedet kan her få gjort det på en grei måte, fortsetter han.

Skulle noen derfor gå med en liten matgründer i magen kan man ta kontakt med Hentepunktet via deres facebookside, hvor kontaktinformasjon er tilgjengelig. Da blir man opplyst om hvordan man kan delta som produsent. Hentepunktet organiserer og legger til rette for at det skal bli enkelt for produsentene. For eksempel kan flere produsenter gå sammen og ankomme i samme bil, slik at man både får en enkel logistikk og sparer miljøet.

- Samtidig ber vi folk på Malvik om å ta i bruk tilbudet. Fordi det er så enkelt som at det er tilbud og etterspørsel. Er etterspørselen borte blir det heller ikke noen produsenter her. Så nå har Malvik en en glimrende mulighet til å skape noe unikt, understreker Pettersen.

Drive Thru – effektivt og smittevernvennlig

For å bestille matvarer fra Hentepunktet og få varer allerede tirsdag må man bestille senest mandagskveld. Har man ikke tilgang til sosiale medier for bestilling kan man møte opp personlig å bestille direkte fra produsenten, men da får man varene først ved neste utlevering om 14 dager. Alle skal kunne ha mulighet til å bestille, selv om man ikke er på sosiale medier. Anne Birgitte Belboe er ansvarlig for Hentepunktet Malvik, hun er glad for å få muligheten til og bringe konseptet til Malvik:

- Det er jo kjempestilig. Tenk at vi har fått vår egen utlevering av fantastisk flotte matvarer. Det handler om at vi har en facebookgruppe, som man gå inn på og gjerne bli medlem, derfra kan man se hva alle produsentene som er med leverer. Så bestiller man under kommentarfeltet, forklarer Anne Birgitte Belboe.

- Man kan bestille alle slags matvarer. Alt fra kjøtt, fisk, mozzarellaost, honning, røkt laks og alt. Det er så mye god mat, fortsetter hun.

Konseptet for å hente matvarene har fått navnet «drive thru» og er en løsning som både er enkel og ivaretar smittevern. Belboe forklarer at kunden kommer kjørende, tar opp bagasjerommet og skriver navnet sitt på bilruten og hvem de har handlet av. Så kjører de igjennom området mens produsentene legger varene i bagasjerommet, siste produsent lukker bakrommet også er det bare å kjøre videre.

Vil skape en trend

Belboe og Petersen har et godt eksempel på hvordan alle kan skape næring, deres eldste produsent er nemlig hele 82 år og har skapt seg en arbeidsplass via produksjon av røykelaks. Røykelaksen er laget på en helt spesiell oppskrift med en helt spesiell historie:

- Ja tenk det, 82 år og fortsatt yrkesaktiv. Det er et ektepar på 82 år som driver eget røykeri og røyker lask. Det er Yggdrasil og Belboes Røykelaks som holder på med dette og de er i full aktivitet med bæring, skjæring, regnskap og hele greien, opplyser Belboe.

- Det er litt gøy fordi oppskriften på røykelaksen er jo faktisk fra den her 82 års gamle karen sin bestefar. Det er en gammel oppskrift som de fant igjen på loftet på hytten sin ved Helgelandskysten. De prøvde oppskriften ut og det ble veldig godt, og de ga bort til venner, som igjen ga bort til sine. Etter hvert så ble det da en bedrift, forteller hun videre.

Hentepunktet ønsker å bidra til at flere går for lokal og kortreist mathandel. Det handler ikke bare om lanseringen av et nytt konsept – det er en større visjon: Jo flere som legger til rette at det blir lett å handle fra lokale næringsprodusenter, liten som stor, jo mer populært blir det:

- Vi ønsker at flere skal handle lokalt og lokal mat. Og da tenker vi slik at når flere gjør det samme så skapet vi en trend. Det er slik at ingen går på tom pub, alle vil på full pub, så da står vi heller i kø for å komme inn. Sånn tenker vi her også; grunnen til at vi går på pub er fordi det er populært og det finnes mange av dem, utvalget er stort og da blir det en greie. Så enkelt er det, sier Petersen.

- Det ønsker vi å være med på å skape et grunnlag for, at flere skal handle lokalt. Det er bra for miljøet, bra for lommeboken og bra for produsenten, avslutter han.

ANNONSE