ANNONSE
Annonse
Nea Radio

Har dagpendlet fra Ålen til Trondheim i 20 år

GRYTIDLIG: Dag Knudsen må være på Ålen Stasjon før motorvogna kommer kl 5.31 Foto: Ola Dragmyrhaug/FjellTV

Dag Knudsen er Arbeiderpartiets ordførerkandidat i Holtålen.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Sist oppdatert: 22.08.2019 kl 00:52

ANNONSE
Annonse

Holtålen har i mange år vært en pendlerkommune, en status kommunen også har gitt seg selv. Mange jobber på Røros eller i Midtre Gauldal og pendler daglig til og fra, mens andre ukependler - og da ofte i forbindelse med anleggsarbeid.

Ordførerkandidat for Holtålen Arbeiderparti, Dag Knudsen, er en av holtålingene som dagpendler fra Holla øverst i Ålen til Trondheim - en strekning på 125 km hver vei, og ofte er det toget som blir benyttet.

Dette er en livssituasjon han har hatt i over 20 år.

Da er det kanskje heller ikke så rart at kollektivtransport er en av sakene politikeren Dag Knudsen brenner for.

Han sier dette er områder som til stadighet er utsatt for store omstillinger og han er spent på de nye aktørene på både fly og jernbane.

– Det å kunne pendle på en effektiv måte er en hjertesak både for meg personlig og Arbeiderpartiet. Det har kommunens innbyggere gjort i flere generasjoner og da er transportmidlene veldig avgjørende sier han, en grytidlig morgen på Ålen Stasjon.

Tidlig opp

Vi måtte sette vekkerklokka på veldig tidlig for å rekke motorvogna som i følge rutetabellen skal kjøre inn på perrongen presis 05.31.

– Det er sjeldent mange reisende som går på her så tidlig på morgenen, men noen sjeler pleier det å være. Og så er det noen i Haltdalen og på Singsås, men storinnrykket av pendlere går på på Lundamo og innover mot byen, sier han i det vi, noen minutter forsinket, setter oss i en nesten folketom kupé.

– Når vi passerer Melhus, så er det ofte fullt her, sier han.

Slitne tog

Motorvogna er fra tidlig åttitall og begynner å bli moden for utskifting.

– Da det var på det varmeste i sommer, så var det nesten uholdbart her. På vinteren er det kulden som kan være problemet, sier han i det lokføreren setter i gang en iherdig tuting.

På jordet nedenfor jernbanelinja løper en skremt elgokse.

– Det er en god del viltpåkjørsler, spesielt på vinteren. Det synes jeg er utrivelig. Før pleide lokføreren eller konduktøren å avlive dyrene, men nå kjøres det videre etter at viltnemda er varslet, sier ordførerkandidaten fra Holtålen Arbeiderparti.

Litt lenger nede i dalen, ved Langlete, stiger partikollega Torbjørn Wolden på. For fire år siden var han partiets ordførerkandidat. Også han har pendlet til Trondheim i mange år.

Begge innrømmer at det vanligvis ikke er så mye prating på tur inn til byen.

– Det er for det meste slumring og NRK P3 på øret, sier Dag Knudsen og innrømmer at det er mer jobbrelaterte aktiviteter på returen, blant annet lesing av sakspapirer.

Jobber i togbransjen

Knudsen er ansatt som logistikkleder i Mantena, et selskap som tidligere var en del av NSB, men som nå er skilt ut. Der har han ansvar, blant annet for reservedeler til motorvogna og andre tog.

Han mener dagens togtider passer perfekt for hans behov, men er bekymret for om de nye svenske aktørene, SJ, som snart tar over driften av blant annet Rørosbanen, vil opprettholde dagens tilbud.

– Endres det for mye på rutetidene så er konsekvensen at man må kjøre bil til og fra arbeid sier Knudsen og innrømmer at middagsluren ofte er unnagjort før han kommer hjem til Ålen, sånn litt etter klokken 18.

Hør innslaget der Nea Radio nylig var med Dag på toget:

Nøkkelord

ANNONSE