Nea Radio

Nea Radio

Godtar Nye Veiers E6-forslag

Kommunestyremøte i Bruket kulturhus mandagskveld. Foto: Anette Fossmo

Flertallet stemte for det nye forslaget til Nye Veier, men avgjørelsen var alt annet enn enkel.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Sist oppdatert: 30.06.2020 kl 12:09

Under et ekstraordinært kommunestyremøte i Malvik mandagskveld lå andregangsbehandlingen av den utsatte E6-saken på dagsorden. Tidligere har flertallspartiene i kommunestyret hatt flere innvendinger til Nye Veiers forslag, men etter partene de siste ukene har vært i dialog, har de endelig kommet til en felles beslutning som begge kan leve med. 22 av kommunestyrets representanter stemte for det nye forslaget, mens til sammen 9 representanter fra MDG, Rødt, Venstre, SV, Pensjonistpartiet og et mindretall fra Senterpartiet stemte imot. Til tross for vedtak av forslaget, utrykte flere av de som stemte for at det var den vanskeligste saken de noen gang har behandlet.

- Det føles litt begge deler. Vi har jo stilt strenge krav og vi fikk ikke innfridd alle våre krav. Så er det jo slik at når man diskuterer noe, må man være innstilt på å gi etter på noe. Det som ble vurderingen til slutt for oss, var at det er et stortingsvedtak på at denne veien skal bygges. Og da så vi det at å stå i mot og gi det til en statelig plan vurderte vi til at ikke ville gi en gevinst for Malvik, forklarer ordfører Trond Hoseth.

Saken fortsetter etter radiointervjuet

Beste løsning for å unngå statelig regulering

Et viktig argument for den avgjørende beslutningen var for mange frykten for at E6-utbyggingen mellom Leistad og Helltunellen ville bli statelig regulert. Da ville Malvik kun blitt en høringsinstans.

- Ved statelig regulering vil Nye Veier som utbygger søke direkte til kommunaldepartementet om å få godkjent reguleringsplanen. Da blir ikke avgjørelsen tatt i Malvik kommunestyre, vi blir bare en høringspart, forteller Hoseth.

- Vi synes dette er vanskelig, fordi vi synes løsningen på Leistad og Hommelvik er veldig utfordrende. Samtidig så er det en del plusser vi har fått inn som er utenfor de liggende veinormene, og det tenker vi blir en balansegang. Til sist så tror vi ikke at en statelig plan vil redde noe mer av Hommelvik og Leistad dessverre, fortsetter han.

Med en viss bismak

Det har vært en krevende sak som har vært til behandling over lengre tid. Etter ny dialog har de nå kommet til en løsning hvor begge parter gir og tar. Flertallspartiene har ikke fått det helt som de ville, men kompromissene og de nye endringene gjort av Nye Veier, har vært akseptable. Men som flere i kommunestyre ytret, har det har vært et ekstremt vanskelig valg å ta.

- De kom med noen støyendringer og oppretter et nydyrkingsfond. Allerede så ligger jo den her en til en erstatning av dyrket mark, men det blir også et fond som skal brukes til å stimulere nydyrking og kanskje noe omstrukturering i landbruket i Malvik. Selv om det ikke erstatter dyrket marken så gir forhåpentligvis noe gevinst tilbake til landbruket i Malvik, opplyser Hoseth.

- Det er veldig greit å få avsluttet og bestemt, samt vedtatt saken. Samtidig så er det jo med en vis bismak, som man hørte flere representanter sa. Vi synes jo det er vanskelig. Men det overordnede er at vi vet at veien vil komme, og da tenkte vi at dette var vår mulighet til å gjøre den minst skadelig. Det er klart at en motorvei med en fartsgrense på 110 km/t merkes i en kommune. Og den skal gå 13 til 14 kilometer igjennom kommunen vår, avslutter han.

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...