ANNONSE
Annonse
Nea Radio

En av Europas mest lovende unge kunstnere på Trondheim kunstmuseum

Foto: MÄRTA THISNER

Den svenske kunstneren Lap-See Lam ble i 2020 omtalt i amerikanske Forbes som en av Europas 30 mest lovende unge personer innen kunst og kultur, og i sommer har hun inntatt hele paviljongen på Gråmølna.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Sist oppdatert: 05.06.2021 kl 18:46

ANNONSE
Annonse

– Til tross for sin unge alder, har Lap-See Lam virkelig gjort seg bemerket som en av de mest interessante kunstnerne i Norden og Europa.

Det sier kurator Marianne Zamecznik.

– Hun har en helt unik estetikk, som formidler tradisjon så vel som modernitet, fortid så vel som nåtid.

Til utstillingen har kunstneren reist rundt i Sverige på jakt etter gamle kinesiske restauranter, som lignet de hun selv vokste opp med. Kunstneren har brukt 3D-skanning, virtuell virkelighet og animasjon for å dokumentere disse gamle restaurantene, som sakte er i ferd med å forsvinne.

Sommerens utstilling har fullstendig transformert paviljongen på TKM Gråmølna, med røde gulv, ferskenfargede vegger og installasjoner med neon. Her finner vi rester fra en tapt verden, satt inn i en hyperestetisk designmiljø.

Selv forteller Lap-See Lam at utstillingen tar utgangspunkt i familiens restaurant Bamboo Garden i Stockholm, som hun selv har hatt motstridene følelser overfor.

Kinesiske restauranter er et globalt fenomen i måten de pakkes inn på, måten de selger produkter på og deres demografiske stil. Samtidig lærte Lap-See Lam og søsknene hennes at restauranten var et sted å være stolt av, som skaper muligheter for hennes generasjon og økonomisk sikkerhet for familien, som jobbet der i 30 år. Dette har vært et viktig utgangspunkt for arbeidet hennes.

– Jeg begynte å tenke på det som materiale å jobbe med, forteller hun.

Den spesielle estetikken oppstod da hun scannet ulike restaurantinteriører og konverterte de til digitale miljøer.

Det endelige resultatet kan minne om både ruiner og minnesmerker.

Kinesiske restauranter har vært et kjent trekk i skandinaviske byer siden på slutten av 1970 tallet, og har siden da vært ansett som et fremmed og eksotisk alternativ til det som er kjent for oss.

Ved å løfte opp og bevare arven til disse restaurantene, ser Lap-See Lam på hvordan myter, populærkultur og skjønnlitteratur bidrar til å konstruere forestillinger om identitet og tilhørighet. I utstillingen vever hun sammen kantonesisk diaspora over hele verden og minner oss på verdien av kulturhistorisk arv.

Lap-See Lam (f. 1990)

Lap-See Lam er nominert til Future Generation Art Prize 2021 og mottok nylig DNs kulturpris 2021 for verket Phantom Banquet. Hun har hatt separatutstillinger på Gallerie Nordenhake, Stockholm (2020); Skellefteå Konsthall, Skellefteå (2019); Moderna Museet Malmö (2018–2019); og Bonniers Konsthall, Stockholm (2018). Lam har deltatt i gruppeutstillinger på Fondation Cartier pour l'art contemporain, Paris (2019); Luleå Biennial (2018), Kópavogur Art Museum, Kópavogur (2018); Kendra Jayne Patrick, New York City (2018); og Kunsthal Charlottenborg, København (2017).

Nøkkelord

ANNONSE