ANNONSE
Annonse

Elsykkel: Sjekk bremsene

Foto: Colourbox

Salget av elsykler ser ut til å ha nådd nye høyder i 2018, og flere enn noen gang før vil trolig benytte elsykkel om vinteren. Men, er du fersk eier av en elsykkel, bør du sjekke bremsene nå før vintersesongen. Bremselengden kan nemlig bli vesentlig lengre enn du er vant til.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

ANNONSE
Annonse

– Vi så ulykker i fjor vinter der syklister feilvurderte bremselengden i forhold til fart og tyngde på elsykkelen. Mange er vant til bremselengden på vanlige sykler, men på vinterføre kan denne bli mye lengre med elsykkel. Da gjelder det å være varsom, ellers kan det få uante konsekvenser, sier Øyvind Setnes, sykkelekspert i Tryg Forsikring.

Bremsene virker svakere

Salget av elsykler har eksplodert de siste årene, og trolig er over 100.000 nye elsykler solgt de fire siste årene. Men mange glemmer at vekten på en elsykkel gjerne er det dobbelte av en vanlig sykkel. En elsykkel kan veie over 20 kilo og ha en toppfart på over 25 km/t på flat vei. Samtidig virker bremsene svakere fordi den er tyngre.

– En elsykkel har som regel akkurat de samme bremsene som en vanlig sykkel. Det betyr også at de gjerne blir fortere slitt ved bruk. Skal du bruke elsykkel i vinter bør du derfor sjekke bremsene nå. I tillegg byr jo en elsykkel på en del utfordringer man gjerne ikke er vant med, som for eksempel at den akselerer raskt når du begynner å trå, sier han.

Skift til piggdekk

Sykkeleksperten anbefaler å bruke piggdekk på alle sykler som brukes på vinterstid. Samtidig påpeker han at de som er uvant med å bruke elsykkel på snø og is bør ta seg en god del øvingsturer før man oppsøker trafikken.

– Trafikkulykker med elsykkel skyldes ofte en kombinasjon av stor fart og hurtig nedbremsing. Jo mer en har øvd på slike situasjoner, jo bedre forberedt er man.
Har du aldri syklet med elsykkel på snø og is før, bør du virkelig øve. Å bråbremse med elsykkel på vinterstid er noe helt annet enn å bremse med en vanlig sykkel, sier Setnes.

Skal du bruke elsykkel i vinter bør du:

Skifte dekk til piggdekk, og jevnlig sjekke lufttrykk samt at bremsene ikke er slitt.
Bruk hjelm, ha lys foran og bak på sykkelen samt refleksvest på kroppen.
Beregne god bremselengde og vie trafikkbildet foran deg stor oppmerksomhet.
Øv et sted med lite trafikk, særlig på føre du ikke er vant til å ferdes på fra før.
Øv deg spesielt på å bremse med ulike hastigheter, unnamanøver samt bråbremsing.

Foto: Colourbox

Kilde: Tryg Forsikring

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter Vis flere

Litauisk vogntog står fast i Tydal - Bilberger på vei

Litauisk vogntog står fast i Tydal - Bilberger på vei

Har delvis sperret fylkesvei 705 siden onsdag ettermiddag - Ingen tar sjansen på å hjelpe.

Stjørdal AP klar med styret

Stjørdal AP klar med styret

I går kveld ble det avgjort at Sissel Helene Bakken blir sittende som leder i Stjørdal Arbeiderparti.

Kaffegjesten: Martin Eriksson

Kaffegjesten: Martin Eriksson

Kaffegjesten i Nea Radio denne uka er Martin Eriksson.

Store endringer i melkeproduksjonen i Trøndelag

Store endringer i melkeproduksjonen i Trøndelag

Melkeproduksjonen reduseres i kyst- og bynære kommuner – og øker ellers i fylket. I Stjørdal er melkeproduksjonen halvert siden 1998.

Håkon Einarsve fra	Stjørdal ny AUF-leder

Håkon Einarsve fra Stjørdal ny AUF-leder

Håkon Einarsve fra Stjørdal ble i helga valgt til ny leder i Trøndelag AUF. Emilie Græsli fra Tydal ble valgt til 1. nestleder og Helene Wean fra Hommelvik ble 2. nestleder. Trøndelag AUF er det største fylkeslaget i Norges største ungdomsorganisasjon.

Naturvernforbundet bekymret

Naturvernforbundet bekymret

Naturvernforbundet er bekymret for konsekvensene av nasjonal ramme for vindkraft på land.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE