Nea Radio

Nea Radio

Elevundersøkelsen 2019:

Mindre motiverte elever

Synkende motivasjon: Elevene på mellomtrinnet har hatt en nedgang i motivasjonen for skolearbeidet, viser elevundersøkelsen. Foto: Utdanningsdirektoratet

Resultatene fra Elevundersøkelsen er stort sett stabile over tid og viser at elevene trives på skolen. Unntaket er en nedgang i elevenes motivasjon på 5., 6. og 7. trinn. Også Lærerundersøkelsen indikerer at elevene er mindre motiverte enn for noen år siden.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Sist oppdatert: 28.10.2020 kl 11:08

I dag publiserer Utdanningsdirektoratet den siste av tre rapporter om resultatene fra Elevundersøkelsen 2019. I rapporten har NTNU Samfunnsforskning blant annet undersøkt om det er noen endringer i elevens trivsel, motivasjon og mestring de siste årene.

Endringene i elevenes opplevelse av læringsmiljøet er generelt sett små, og det store bildet er at elevene trives på skolen. 88 prosent av elevene som har svart på Elevundersøkelsen 2019, trives godt eller svært godt på skolen.

Synkende motivasjon på 5., 6. og 7. trinn

Samtidig er det tendenser til negativ utvikling på noen områder. I første rekke er dette synlig i synkende motivasjon for skolearbeidet på 5., 6. og 7. trinn siden 2016. Lærerundersøkelsen viser samtidig at lærere mener at det har skjedd et fall i elevenes motivasjon, både i barneskolen og i ungdomsskolen. Selv om Lærerundersøkelsen er frivillig og svarprosenten er lav, mener forskerne at den kan indikere hvordan lærere generelt vurderer læringsmiljøet til elevene.

– Elevundersøkelsen kjennetegnes av stabile forhold over tid. Det bekymrer oss derfor at vi ser tendenser til en negativ utvikling i elevenes motivasjon, samtidig som lærerne melder om det samme. Det er likevel viktig å understreke at det generelt sett ikke er slik at norske elever er umotiverte, og i ungdomsskolen og i videregående ser vi ikke den samme nedgangen som på mellomtrinnet, sier Hege Nilssen, direktør i Utdanningsdirektoratet.

Intervjuer med syv skoler

For å finne ut mer om hvordan skolene jobber med elevenes motivasjon, mestring og trivsel, har forskerne intervjuet lærere og rektorer ved syv skoler. Et klart bilde er at noen skoler vektlegger hva de selv kan gjøre med læringsmiljøet, mens andre i større grad forklarer læringsmiljøet med forhold utenfor skolen.

Det er også forskjeller mellom skolene i hvor stor grad de aktivt forholder seg til elevenes livssituasjon utenfor skolen. Noen skoler legger opp til aktiviteter som i større grad møter elevenes interesser utenfor skolen.

– Lærere med gode relasjoner til elevene og som vet hva som motiverer dem utenfor skolen, har gode muligheter til å trekke dette inn i opplæringen. Fra forskningen vet vi også at varierte og praktiske arbeidsmåter, relevans og ikke minst mestringsfølelse, er viktig for elevenes motivasjon. Det samme er foreldrenes holdninger til læring, sier Hege Nilssen.

Nye lærerplaner – mer vekt på utforsking og lek

Ved skolestart høsten 2020 fikk skolen nye læreplaner. De yngste elevene skal i større grad lære gjennom lek. Fagene har også blitt mer samfunnsaktuelle og legger vekt på at elevene skal få være kreative og lære igjennom å skape og utforske. Også de praktiske sidene ved flere av fagene er styrket.

– De nye læreplanene legger til rette for en variert undervisning hvor elevene får være aktive, deltakende, utforskende og skapende. Jeg mener det er avgjørende for elevenes motivasjon og mestringsfølelse, sier kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby.

Sosioøkonomisk bakgrunn har betydning for læringsmiljøet

I rapporten har forskerne også studert hva elevenes sosioøkonomiske bakgrunn har av betydning for læringsmiljøet og læringsresultatene. Skoler som ligger i kommuner med høyt utdanningsnivå og høy inntekt i befolkningen, har elever som opplever bedre læringsmiljø og oppnår bedre resultater. Derimot er det ikke noen forskjell i elevenes oppfatning av i hvor stor grad lærerne bryr seg om dem.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...