Nea Radio

Nea Radio

– Elektrifisering nå!

Elektrifisering av hele Rørosbanen og Solørbanen vil kunne tredoble kapasiteten for gods på bane mellom sør og nord, skriver lederen og nestlederen i Jernebaneforum Røros- og Solørbanen i et leserinnlegg.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Jernbanedirektoratet skal om kort tid fastsette Jernbanesektorens handlingsprogram 2018-2029. Døra må åpnes for at planlegging av elektrifisering av hele Røros- og Solørbanen kommer i gang nå!

Dette budskapet har Jernbaneforum Røros- og Solørbanen gitt til Jernbanedirektoratet. Vi vil gjenta det under en togtur med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fra Elverum til Alvdal fredag.

– Elektrifisering vil kunne tredoble kapasiteten

Gods skal flyttes fra vei til bane. En ny korridor til Europa med godsterminal i Kongsvinger, og avlasting av Alnabru i Oslo, er avgjørende for å lykkes.

Elektrifisering av hele Rørosbanen og Solørbanen vil kunne tredoble kapasiteten for gods på bane mellom sør og nord, fordi det da kan brukes samme togmateriell på Dovrebanen og Rørosbanen. En god løsning vil være at gods i hovedsak fraktes nordover gjennom Østerdalen (minst høydeforskjell, raskest og billigst) og sørover gjennom Gudbrandsdalen.

Allerede i 2015 foreslo daværende Jernbaneverket at det umiddelbart iverksettes arbeid med elektrifisering av Røros- og Solørbanen, i den såkalte strategiutredningen om drift på ikke-elektrifiserte baner. I forslaget til handlingsprogram, som har vært ute på høring, er ikke dette fulgt opp.

– Forundrer oss at ikke miljøorganisasjonene har større fokus på saken

Det forundrer oss at ikke miljøorganisasjonene har større fokus på denne saken. I Oslo-området gjennomføres det en rekke miljøtiltak for eksempel for å redusere dieselbruken. Men det synes å være greit at det døgnet rundt dundrer store dieseltrailere på RV3 mellom Trondheim og Oslo. Det sier seg selv at dette er svært lite miljøvennlig, fører til mange ulykker og behov for store investeringer på den mest brukte veien til godstransport mellom nord og sør. Det utfordrer også beredskapen i kommunene langs veien.

Kostnadene ved elektrifisering av hele Røros- og Solørbanen er beregnet til noen promille av Nasjonal Transportplan. Vi snakker om et billig «kinderegg».

Jernbanedirektoratet legger opp til at elektrifisering av Solørbanen fra Kongsvinger til Elverum og Rørosbanen derfra til Hamar, som ledd i en landsdekkende godspakken på 18 milliarder kroner i planperioden, skal komme i andre seksårsperiode – om Stortinget følger opp gjennom de årlige bevilgningene i statsbudsjettene.

– Ny terminal sør for Trondheim gjør det nødvendig med elektrifisering

Relokalisering av Norsenga tømmerterminal i Kongsvinger, som sammen med elektrifiseringen er et avgjørende tiltak i den såkalte «Godspakke Innlandet», er ikke tidfestet. Kapasiteten ved denne terminalen er sprengt, og det heter at en ny tømmerterminal skal komme «i planperioden». Norsenga tømmerterminal må komme tidligere!

Det er videre planlagt oppstart for arbeidet med en helt ny godsterminal på Torgård sør for Trondheim i siste del av perioden. Etter det vi kan forstå vil elektrifisering av hele Rørosbanen være nødvendig for at denne terminalen skal kunne spille en viktig rolle for godstransporten mellom nord og sør.

Fjernstyringssystemet ERTMS skal etter planen være ferdig utbygd på Rørosbanen i 2024. Det er positivt og helt nødvendig for at kapasiteten på linjene skal økes. Jernbanedirektoratet har opplyst at de vil planlegge ERTMS og elektrifisering av Solørbanen samtidig. Det er bra, men det samme bør skje på Rørosbanen.

IC-utbygging og mulighet for direktetog fra Trondheim til Oslo

Passasjertrafikken på flere jernbanestrekninger konkurranseutsettes nå. Jernbanedirektoratet ønsker et bedre tilbud mellom Hamar og Røros og Trondheim og Røros, og har lagt inn en såkalt opsjon for at dette skal kunne komme i 2021. Dette skal skje med såkalte bimodale togsett, som kan kjøres både med diesel og elektrisk strøm eller annet drivstoff. Dette er tog som ikke kan benyttes til gods, og opsjonen må derfor åpne for elektrisk drift.

Jernbanedirektoratet følger Bane Nor sitt forslag om å forskyve IC-utbyggingen i tid, og det medfører blant annet at det først fra 2026 blir to tog i timen mellom Oslo og Hamar. IC-utbyggingen må gi mulighet for at tog fra Trondheim/Røros på Rørosbanen skal kunne kjøre direkte til Oslo.

Det må komme en løsning med samme driftsform på Dovre- og Solørbanen, slik at samme materiell kan brukes i et dobbeltspor mellom Oslo og Trondheim.

Oppsummert er vi spesielt opptatt av at følgende i forhold til Røros- og Solørbanen:
- Planlegging av elektrifisering av hele Røros- og Solørbanen må starte opp og gjennomførtes samtidig med utbyggingen av fjernstyringssystemet ERTMS
- Relokalisering av Norsenga tømmerterminal må prioriteres fram
- Opsjonen for økt togtilbud på Rørosbanen må inneholde muligheten for bruk av elektriske togsett

Arnfinn Nergård og Gunnar A. Gundersen, leder og nestleder i Jernbaneforum Røros- og Solørbanen

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter Vis flere

Nytt havbruksstudium i Ytre Namdal

Nytt havbruksstudium i Ytre Namdal

Fagskolestudiet «Ledelse i havbruksoperasjoner» har nettopp blitt godkjent av NOKUT, Nasjonalt organ for kvalitet i utdanninga. Det betyr at det planlagte studiet kan starte opp ved Ytre Namdal fagskole.

Sykkel

Sykkel

I fjor ble det meldt 10.400 sykler stjålet til forsikringsselskapene, viser tall fra Finans Norge. Aldri før har sykkeltyverier vært dyrere for forsikringsbransjen. I fjor ble det utbetalt over 82 millioner kroner i erstatning.

– Mye arbeid gjenstår

– Mye arbeid gjenstår

Vintervold om eiendomsskatten

Ap-nei til privatisering

Ap-nei til privatisering

Arbeiderpartiet sier nei til oppsplitting og privatisering av Statens vegvesen.

Aktiv topper igjen

Aktiv topper igjen

Norsk Kundebarometer: Aktiv har de mest fornøyde kundene i Trøndelag for sjuende gang.

Stort tollbeslag ved Vauldalen

Stort tollbeslag ved Vauldalen

7500 narkotiske tabletter ble beslaglagt ved Vauldalen tollsted.

Siste nytt i Trøndelag Vis flere

RBK og Ranheim vant

RBK og Ranheim vant

RBK slo Brann 1-0 borte i Bergen, Ranheim vant 1-0 hjemme mot Strømsgodset. Vi har flere resultater.

Nytt havbruksstudium i Ytre Namdal

Nytt havbruksstudium i Ytre Namdal

Fagskolestudiet «Ledelse i havbruksoperasjoner» har nettopp blitt godkjent av NOKUT, Nasjonalt organ for kvalitet i utdanninga. Det betyr at det planlagte studiet kan starte opp ved Ytre Namdal fagskole.

Sykkel

Sykkel

I fjor ble det meldt 10.400 sykler stjålet til forsikringsselskapene, viser tall fra Finans Norge. Aldri før har sykkeltyverier vært dyrere for forsikringsbransjen. I fjor ble det utbetalt over 82 millioner kroner i erstatning.

Rita og Tone i Floka

Rita og Tone i Floka

Rita Lier og Tone Henriksen har vært primus motor for å etablere kunstnerkollektivet Pottemakergata Malestudio på Stjørdal. De er gjester i Fredagsfloka denne uka.

Ap-nei til privatisering

Ap-nei til privatisering

Arbeiderpartiet sier nei til oppsplitting og privatisering av Statens vegvesen.

Aktiv topper igjen

Aktiv topper igjen

Norsk Kundebarometer: Aktiv har de mest fornøyde kundene i Trøndelag for sjuende gang.

Siste med #LeserbrevVis flere

Oskar valgte å ikke være russ

Oskar valgte å ikke være russ

Elevrådslederen ved Røros VGS er avgangselev uten rød dress.

SV vil bruke pengene på barnevern – ikke NHOs anbudsbyråkrati

SV vil bruke pengene på barnevern – ikke NHOs anbudsbyråkrati

- NHOs kampanje for private barnevernkonsern skaper mer byråkrati, dårligere arbeidsforhold og er ikke til det beste for barna som vi skal ta vare på, skriver Morten Harper, førstekandidat for Stjørdal SV, i et svar til Maria Reklev i NHO Service og Handel.

– Fornøyelseskjøring med snøscooter hører ikke med til det friluftslivet vi vil legge til rette for i Røros

– Fornøyelseskjøring med snøscooter hører ikke med til det friluftslivet vi vil legge til rette for i Røros

Røros SV sier nei til scooterløyper i Røros.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...