ANNONSE
Annonse
Nea Radio

Vant pris:

Drar til Oslo for å feire

God stemning blant de ansatte når Nea Radio var innom for å sjekke stemningen etter gårsdagens eksportpris. Foto: Iver Waldahl Lillegjære.

Røros Tweed vant i går Designindustriens eksportpris. Nå tar bedriften turen til Oslo for å feire.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Sist oppdatert: 09.06.2022 kl 14:01

ANNONSE
Annonse

– Vi har en egen selger i Tyskland som har jobbet bra og det ser vi resultatet av nå, sier fabrikksjef Kenneth Langseth til Nea Radio.

Etter at Røros Tweed vant eksportprisen i var det god stemning når Nea Radio tok turen innom for å lodde stemningen dagen etter prisutdelingen.

– Nå skal vi alle sammen til Oslo i dag så det passer jo bra. Da blir det nok en ekstra feiring der, sier Langseth videre.

Røros Tweed er en gammel og tradisjonsrik bedrift og en kjent merkevare i Norge. Nå lykkes de også i utlandet.

– De har i flere år satset målrettet på eksport, og lykkes spesielt i Tyskland gjennom satsning på eget salgsapparat. Det har vært en stor investering for bedriften, og de har kommet inn hos prestisjefulle forhandlere, sa juryen om bedriften under prisoverrekkelsen.

Arnstein Digernes fra Røros Tweed flankert av Egil Sundet og Ragnhild B. Grytten. Foto: Melissa Hegge

Tjener 40 prosent mer

Røros Tweed økte omsetningen med over 40 prosent i fjor. Det meste kom fra eksportmarkedet, særlig Tyskland.

– Selv gode produkter trenger en god selger, og gode selgere må ha noe godt å selge. Æren for salgssuksessen vår ligger derfor både hos de som skaper produktene våre og de som står for salget, sier Arnstein Digernes, styreleder i eierselskapet til Røros Tweed.

Pleddene og sitteunderlagene som produseres på Røros er i 100 prosent norsk ull og utformes i samarbeid med prisvinnende designere som Kristine Five Melvær, Hallgeir Homstvedt, Anderssen & Voll og Ingunn Birkeland. Summen av dette gir ifølge Digernes et klart fortrinn på for eksempel det tyske markedet.

– Bærekraftige, norskproduserte produkter med norsk ull er noe som resonnerer hos tyske kunder. Grønne verdier holdes høyt i Tyskland, og norsk ull var faktisk først i verden med å bli svanemerket. Vi har god dyrevelferd, og den norske ulla har dessuten helt spesielle kvaliteter som gjør at produktene våre raskere gjenvinner sin naturlige form. Dermed varer de lenge, sier Digernes.

Nøkkelord

ANNONSE