Nea Radio

Digitalisering på full fart inn i gata på Røros

Representanter fra de elleve handelsbedriftene som deltar. Bildet er tatt ved oppstart av kurset 9.mars 2020. Foto: Rørosregionen Næringshage

Rørosregionen Næringshage har sammen med Røros Handelsstand fått tilskudd fra Trøndelag Fylkeskommune om digital kompetanseheving. Nå er de i gang med første del av prosjektet, Den levende byen.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Kravet om digitalisering i næringslivet er i en rivende utvikling. Nå har turen kommet for at Røros Handelsstand skal få kompetanseheving innenfor området og med seg som prosjektleder er Rørosregionen Næringshage ved Gard Erik Sandbakken.

Løfte digital forståelse

- Teknologiutviklingen går så raskt og alt blir digitalisert, så det handler om å løfte digital forståelse. Verktøy, virkemidler og hvordan vi skal ta dette i bruk er essensen i hva vi gjør i dette prosjektet. Viktige spørsmål som vi skal kartlegge er blant annet, hvordan klarer vi å effektivisere, kommunisere med andre på smartere måter og hvordan klarer vi å nå kundene våre igjennom digitalisering, sier Sandbakken.

Industri 4.0 Trøndelag

Prosjektet, Den levende byen, er en del av et større kompetanseprosjekt som heter Industri 4.0 Trøndelag. Det er Trøndelag fylkeskommune som står bak prosjektet og bistår med støtte til gjennomføringen. 
Utviklingen man nå er inne i omtales ofte som den fjerde industrielle revolusjonen (Industri 4.0), som kjennetegnes av en rekke nye teknologier og trender som endrer måten vi lever, arbeider, og forholder oss til hverandre på. Industri 4.0 Trøndelag handler om dette.

Styrke lokalhandelsnæring

På Røros ble handel valgt som fokusfelt. Bakgrunnen for dette er at handel er en veldig viktig næring som bidrar til en levende by og skaper mange små arbeidsplasser. Det er også et viktig bidrag for reiseliv og som en del av kulturen i byen. Det har i de siste årene vært mye støtte som har gått til utvikling av industri og lokalmat blant annet, så denne gangen har turen gått til å styrke den lokale handelsnæringen.

Digital Norway

Som første del av prosjektet har det nå vært to workshops med DigitalNorway på digital forståelse, om det enten har vært sosiale medier eller betalingsformidling. Bakgrunnen er at man skal få bedre forståelse av de digitale kommunikasjonskanalene for å lettere peke ut veien, sette seg mål, og utvikle nye digitalt baserte forretningsmodeller som gir økt konkurransekraft.

-Noen er veldig flinke og veldig frempå. Alle er på sosialemedier, men dette ønsker vi å løfte og løfte flere sammen slik at handelsstanden som helhet blir styrket, sier Sandbakken.



Forsterket konkurranse


Det er elleve handelsbedrifter fra Røros som deltar. Disse har selv gått inn med penger for å kunne delta på prosjektet og får nå muligheten til å få bedret sin kompetanse, men også vurdert hvor man har behov for digital kompetanseheving innenfor sin egen bedrift, men også som handelsstand.

- Man ser at konkurransen forsterkes og skillet vil gå mellom dem som er digitaliserte og de som ikke er det. Det er i realiteten en kamp om liv eller død. Særlig for regionens småbedrifter. Mange har kommet langt, mens andre taper terreng raskt, avslutter Gard Erik Sandbakken ved Rørosregionen Næringshage med.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...