Nea Radio

Nea Radio

Snøskuter:

De fleste kommunene støtter til forslaget om å fjerne 2,5 kilometersgrensen

Arkivbilde fra Nesjøen. Foto: Erik Tangstad Kirkvold

Tre av fire kommuner bifaller forslaget om å selv få regulere trafikken.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

Tre firedeler av kommunene gir støtte til forslaget om å fjerne grensen på 2,5 kilometer for å kunne gi tillatelse til scooterkjøring til hytter.

Det viser en gjennomgang av høringsuttalelsene som NTB har gjennomført. Klima- og miljødepartementet ba i april om innspill til en regelendring som åpner for at hytteeiere som bor nærmere enn 2,5 kilometer fra brøytet vei, også kan få lov til å bruke scooter.

Av de 50 kommunene som har gitt høringssvar, er 36 for regelendringen og 12 negative. To kommuner tar ikke stilling til forslaget.

Vil styre selv

Uansett om de er for eller mot å åpne opp for scootertrafikk til nærliggende hytter, understreker svært mange av kommunene at de er i stand til å håndtere scooterdispensasjoner selv – uten statlige retningslinjer.

– Kommunen innehar den kompetansen og lokalkunnskapen som trengs for å kunne sette egne vilkår til dispensasjonene. Sentrale vilkår i forskriften er derfor ikke ønskelig, skriver Målselv som er positiv til regelendringen.

Opposisjonen vedtok endringen

Stortingsflertallet bestående av Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Fremskrittspartiet ville ikke vente på høringsrunden og vedtok allerede i mai at de vil oppheve avstandsbegrensningen.

Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) ville likevel høre innspill på regelendringene og også få synspunkter om eventuell regulering av scooterkjøring.

I høringsnotatet fra Klima- og miljødepartementet pekes det på flere uheldige konsekvenser av forslaget. Langt flere scootereiere vil nå kunne få tillatelse til å kjøre til hytta. Dette vil kunne øke konfliktene med friluftsliv, skiløyper, reindrift og naturmangfold.

– Forslaget vil kunne medføre økt motorferdsel i utmark og derved økt behov for kontroll. Forslaget kan medføre flere ulykker og kostnader forbundet med dette, heter det.

– Skritt i feil retning

Den Norske Turistforening er ikke overraskende en av høringsinstansene som vender tommelen ned for liberaliseringen. Forslaget er bare ett av flere som fører til økt motorferdsel i utmark.

– Summen av alle disse små og store endringene over tid utgjør en betydelig forskjell i bruken av naturen vår og muligheten for gode naturopplevelser basert på stillhet og ro. Forskriftsendringen er nok et skritt i feil retning og innebærer et stort tap for friluftsfolk og de tradisjonelle friluftslivsverdiene, skriver Turistforeningen.

Begrensninger

Flere kommuner bifaller forslaget om å regulere trafikken, selv om dispensasjon er gitt.

– Vi må få et redskap til å styre ferdselen. Derfor må det stilles krav om kartfestede traseer, tak på antall turer, datoer det kan kjøres, tider på døgnet det kan kjøres samt krav om kjørebok. Dette vil gjøre bestemmelsen mer kontrollerbar og mer målrettet, skriver Røros kommune.

Unødig

Ikke alle er enige i det. Dette skriver Salangen kommune:

– En begrensing i antall turer knyttet til dispensasjon for bruk av scooter til transport av utstyr vil også medføre en type kontroll med vurdering av typen gods/utstyr som medbringes. Dette anses som en unødvendig inngripen i folks hverdag knyttet til fritid, som etter vår mening ikke skal forekomme.

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...