ANNONSE
Annonse
Nea Radio

Ekspert på presseetikk skeptisk til Selbyggens logobruk:

- Må vise avisens uavhengighet - meninger skal i spaltene

Avisa Selbyggen viser sin støtte til Ukraina med blå og gul logo Foto: Bilde fra Selbyggens facebookside

En utgave av avisa Selbyggen har avisas velkjente logo i de ukrainske fargene for å vise sin motstand mot krigen. Ekspert på presseetikk Gunnar Bodahl-Johansen er skeptisk til slike endringer. - Skal det først gjøres, er tiden for det nå, sier redaktør Ingar Lien

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

ANNONSE
Annonse

Avisa Selbyggen markerer sin støtte til Ukraina, og motstand mot krigen ved å kle logoen i de blå/gule fargene.

- Vi hadde en diskusjon innad i redaksjonen, men falt ned på at dette var det riktige å gjøre, sier redaktør Ingar Lien.

- Dette er ikke noe avisa vil gjøre til en vane, men situasjonen rundt Russlands angrep på Ukraina er så spesielle at dette må vi ta avstand fra legger han til.

Bruk spaltene, ikke logoen

Men ikke alle deler redaktørens ståsted, en av dem er ekspert på presseetikk, og tidligere leder av Norsk Presseforbunds offentlighetsutvalg, Gunnar Bodahl-Johansen.

- Det er lett å tenke at nå må vi gjøre noe, og da er det et enkelt grep å bruke avisas logo. Men etter min mening må den kunne stå i all slags vær, og vise avisas uavhengighet uansett hva som skjer i verden, sier Bodahl-Johansen til Nea Radio.

- Selvsagt skal en avis ta stilling til konflikter. En avis skal kunne - og bør - ta stilling til hva som helst, men det skal man bruke spaltene til, utdyper han.

- Det gjør vi, kontrer redaktør Lien.

- Vi har en leder om samme tema, og annet innhold som viser hvor vi står.

Hvor går grensen

- Faren med å rokke ved avisens logo er hvor skal grensen gå. Er det ved internasjonale, nasjonale eller lokale konflikter, spør Bodahl-Johansen retorisk.

Men skal vi tro redaktør i Selbyggen, Ingar Lien er det ingen fare for det.

- Dette er et velbegrunnet vedtak som ble grundig diskutert før vi tok beslutningen. Det skal veldig mye til før vi endrer fargen på logoen på denne måten, sier han.

- Men nå er vi i den situasjon at et av Norges naboland angriper et annet land, vi ønsker ikke krig i europa. Det velger vi å markere på denne måten, sier redaktør Lien.

ANNONSE