ANNONSE
Annonse
Nea Radio

Røros:

Air Leap svarer om lave passasjertall

Daglig leder i Air Leap, Jon Melkersson, mener det er svært utfordrende å fly på Røros.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

ANNONSE
Annonse

Daglig leder i flyselskapet Air Leap, Jon Melkersson, mener det er korona som er årsaken til situasjonen. Han viser til tall fra 2019 som underbygger dette.

– Vår regularitet er ikke dårligere enn den forrige operatøren. Ser vi på statistikken så hadde vi en regularitet 4. kvartal 2020 på 85 prosent. Dette er for dårlig, det innrømmer jeg. Men forrige operatør hadde en regularitet på 81 prosent. Dette viser de operative utfordringene som er på Røros, sier han.

Geografiske utfordringer

– De operative utfordringene ligger i at flyplassen ligger i en dal, mellom fjell, ligger ganske høyt over havet og har et ganske spesielt klima. I tillegg er det kun mulighet for instrumentinnflyging fra en retning, sier han og innrømmer at Rørosruta er mer utfordrende enn ventet.

Han sier en av de andre rutene de flyr i Norge, Ørland - Oslo, har en regularitet på 99 prosent.

Anmeldelsen

Når det kommer til at flyselskapet ble anmeldt av Røros kommune sist høst, mener Melkersson at dette ble gjort på feilaktig grunnlag.

Likevel mener han at fra Air Leaps side så er samarbeidsklimaet med Røros kommune helt utmerket.

– Jeg har gode relasjoner med Isak (Red anm: ordføreren i Røros) og andre så fra vårt ståsted ser vi ikke noe problem, sier Melkersson.

Han sier videre at Air Leap hadde en innleid operatør på Rørosruta fra august til 20. november.

– Jeg kan ikke svare for om de overholdt Covid-19-forskriftene eller ikke. De er et separat selskap med separat ansvar, sier han.

Hør intervju med Jon Melkersson her:

ANNONSE