ANNONSE
Annonse

Vrak din gamle bil!

FÅR NYTT LIV: Materialene i biler som leveres til opphugging blir fragmentert og gjenvunnet. Foto: Ragn-Sells

Minst 95 prosent av en kassert bil skal gå til gjenvinning, ifølge EUs ELV-direktiv som Norge har forpliktet seg til. Det er mest jern og metall, men også en rekke andre materialer.

Nea Radio
Nea Radio

Publisert:

ANNONSE
Annonse

Nesten alt på en bil blir gjenvunnet og brukt på nytt. Visste du for eksempel at vinduene kan få nytt liv som isolasjon?

– Et bilvrak gir rundt 750 kilo jern og metall, som kan bli til nye ting av jern og metall, sier direktør Rune Stensli i Ragn-Sells, som driver ni bilopphuggerier i Norge.

Jernet kan for eksempel bli til spiker, aluminiumet til nytt aluminium og kobberet til ledninger og kobbergryter.

– Den utrangerte bilen din kan få nytt liv som alt fra sykesenger og stoler, til binders, kumlokk og togskinner, sier Stensli.

Det blir stadig mer plast i bilene, og dette resirkuleres. Gummien i dekkene kan bli til gummigranulat til fotballbaner og gummimatter til lekeplasser.

– Produsenter av bygningsisolasjon har dessuten prøveprosjekter hvor vindusrutene fra kasserte biler blir brukt i produksjonen, sier Stensli.

Gammel bilpark

Et av de viktigste argumentene for å levere gamle biler til gjenvinning, er hensynet til miljøet. Det var også bakgrunnen for at vrakpanten ble opprettet i sin tid.

Ordningen med et oppsamlingssystem for bilvrak startet i 1978, og skulle forhindre at gamle biler ble hensatt ute i naturen.

– I dag er et viktig miljøargument å få ned utslippene på veiene. Hvis du bytter ut en gammel fossilbil med en nyere bil med lavere utslipp, eller går over til elbil, bidrar du til å få ned miljøutslippene, i alle fall lokalt, sier Rune Stensli.

Det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra nye biler i Norge har blitt halvert fra 2007 til 2017, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Samtidig viser tall fra SSB at gjennomsnittsalderen for en bil når den ble levert til vraking var 18,3 år i 2017.

– Rent utslippsmessig har vi fortsatt for gamle biler i Norge, så av miljøhensyn burde vi byttet dem ut mye tidligere, sier Stensli.

Trafikksikkerhet

Et annet argument for å avhende biler tidligere enn vi gjør i dag, er trafikksikkerheten.

– Hvis du kjører en ny bil, har du 40 prosent større sjanse for å overleve en bilulykke enn hvis bilen er ti år gammel, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF.

Hun viser til at vi har halvert antall omkomne på veiene fra 2010 til 2017.

– Så det går i riktig retning, men vi har fortsatt et stykke igjen før vi når nullvisjonen, sier Sagedal.

Vi har en av Europas eldste bilparker. I følge SSB har den vært ”stabilt høy” de siste årene, på rundt 10,5 år. Av alle EU-landene er det bare Estland og Slovakia som er dårligere.

– Det viser at det ikke er nok å slå seg på brystet med at vi har en høy elbilandel i Norge. Det er på tide å få ned snittalderen på bilparken, ved å gjenvinne de eldste eksemplarene der ute, sier Rune Stensli i Ragn-Sells.

Nøkkelord

Siste nytt i Leserbrev Vis flere

MDG Røros vil forskyve kantslåtten til senere på høsten

Leserinnlegg:

MDG Røros vil forskyve kantslåtten til senere på høsten

MDG Røros ønsker at det blir slutt på giftsprøyting langs jernbaneskinnene, og at kantslåtten langs veiene forskyves til senere på høsten slik at blomstene og biene får gjort jobben sin. Det skriver Hanne Feragen fra MDG Røros i et leserinnlegg.

Støtter satsing på et  grunnleggende tilbud innen allsidig jordbruk

Støtter satsing på et grunnleggende tilbud innen allsidig jordbruk

Regionrådet for Fjellregionen med høringsuttalelse vedrørende fremtidens utdanningsbehov innen landbruket.

- Tilsløring frå Høgre om passkutt

Leserinnlegg:

- Tilsløring frå Høgre om passkutt

- Det er ei tilsløring av verkelegheita ulike stortingsrepresentantar frå Høgre driv med når dei påstår at det ikkje er mogleg å utstede sikre norske pass utan å sentralisere passtilbodet, skriver Jenny Klinge, justispolitisk talskvinne i Senterpartiet.

- Kunnskapsløft for friluftsliv må til

Leserinnlegg:

- Kunnskapsløft for friluftsliv må til

- Det er tverrpolitisk enighet om at friluftsliv vil få økende samfunnsmessig betydning i årene som kommer. Det øker også kravene til forskningsbasert kunnskap og behovet for en plan for hvordan offentlige myndigheter vil styrke forskningen om friluftsliv, skriver artikkelforfatterne.

Vil ha tre daglige flyrotasjoner over Røros

Vil ha tre daglige flyrotasjoner over Røros

Regionrådet for Fjellregionen med innspill til arbeidet med FOT-ruter i Sør-Norge fra april 2020

– Vi trenger flere trygge ansatte i barnehagene

Leserinnlegg om bemanningsnorm i barnehage:

– Vi trenger flere trygge ansatte i barnehagene

Forslaget om en bemanningsnorm i barnehagen er ikke bra nok, skriver leder i Fagforbundet Røros, Renè Holm, i et leserinnlegg.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.