På vei mot gjennomslag for bedriftene i Trøndelag

- På riktig veg, men vi må fortsatt holde trykket oppe, sier konstituert regiondirektør i NHO Trøndelag,. FOTO: NHO Trøndelag

- Dette ser ut som en transportplan som svarer på næringslivets behov, sier fungerende regiondirektør i NHO Trøndelag Jon Uthus om ny Nasjonal Transportplan.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.03.2017 kl 10:59

Nea Radio
Nea Radio

Han sier samtidig at det er viktig at vi fremdeles holder trykket oppe, både i forhold til godsterminal og dobbeltspor.

Regjeringspartiene Høyre og Frp har, sammen med samarbeidspartiene Venstre og KrF, de siste ukene dryppet godbiter til hele landet, fra den kommende NTP-en, som har en ramme på opp mot tusen milliarder kroner. Selve meldingen kommer nærmere påske. Derfor er ikke alle detaljene klare ennå.

- Men ut fra det som har kommet frem til nå, både om pengebruk og store prosjekter, ser det ut til at regjeringen innfrir i stor grad på det lokale bedrifter landet rundt er opptatt av og har bedt om, sier fungerende regiondirektør i NHO Trøndelag, Jon Uthus.

- Vi er svært fornøyd med at det settes av 3,6 milliarder til Trønderbanen og Meråkerbanen de nærmeste årene, sier Uthus.
Det er forventet at elektrifisering av Trønderbanen blant annet vil føre til at reisetiden mellom Trondheim og Steinkjer blir 10-15 minutter kortere i 2021 og miljøgevinsten ved å bytte ut diesel med elektronikk vil være stor.

- Selv om vi er glade for at det settes av midler til elektrifiseringen er det også viktig for næringslivet at vi fortsetter arbeidet med å få på plass dobbeltspor, sier Uthus.

Godsterminal


I tillegg til elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen er det også klart at regjeringen legger 1,8 milliarder på bordet til ny godsterminal, dermed gis det grønt lys for første byggetrinn av ny godsterminal på Torgård i Trondheim, etter en snart 30 år lang kamp for ny godsterminal i trondheimsregionen.

- Sammen med våre medlemsbedrifter og Vegforum Trøndelag har vi kjempet for ny godsterminal i Trondheimsregionen og endelig kan vi se frem til at spaden settes i jorda, sier Uthus.
- Samtidig er vi tydelige på at vi ikke kan si oss helt fornøyde med bevilgningsnivået og at en full løsning med gjennomkjøring i stedet for sekketerminal, lar vente på seg.

Krever politisk prioritering

Uthus understreker at det nå er helt sentralt å få et bredest mulig politisk flertall bak disse prioriteringene, for å sikre at planen blir fulgt opp i de årlige budsjettene, uavhengig av regjeringer.

- I tillegg til de viktige prioriteringene i NTP er det viktig for næringslivet i Trøndelag at det også kommer tilstrekkelige midler til Nye Veier i årene fremover, uansett hvem som sitter i regjering, sier Uthus.

- Vi ønsker oss økte rammer til Nye Veier slik at selskapets samlede prosjektportefølje i Trøndelag ferdigstilles så raskt som mulig, og som en helthetlig utbygging, noe som er i tråd med Vegforum Trøndelags prioriteringer, sier Jon Uthus
, fungerende regiondirektør i NHO Trøndelag.


Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Røros kommune er fornøyd med innbyggerundersøkelsen
  • Nyheter

Men ser også forbedringpotensiale på flere områder.

Feil i utbetaling av pensjon viser behov for
  • Nyheter

Før jul vedtok Stortinget at slippen skal tilbake innen 1. juli 2018. Skatteetaten har i dag sendt ut informasjon om at en del av de som mottar alderspensjon, AFP, uføretrygd, og overgangsstønad, har fått for høyt skattetrekk ved på utbetalingen som skal være på konto i dag.

Kvithamar skal bli grønn spydspiss
  • Nyheter

Kvithamar gård, som nå eies av Stjørdal kommune, skal bli et kraftsenter innenfor grønn innovasjon i Midt-Norge.

 
Løsning for Kvislabakken?
  • Nyheter

Brakker som blir stående tomme etter at Fagerhaug skole i Stjørdal, vurderes som løsning på den akutte plassmangelen ved Kvislabakken skole.

Selbu og Tydal åpner snøscooterløypene
  • Nyheter

Fra lørdag kan du kjøre snøscooter fra Selbu til Tydal - lovlig!

Fylkesting vedtok pressestøtte til lokalradio
  • Nyheter

Fylkestinget i Finnmark har vedtatt at lokalradio bør få pressestøtte på lik linje med aviser. De omtaler dagens ordning som konkurransevridende.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE