– Behovet for oppgradering av veinettet er stort

Viktig med vei: Det var stor enighet under NHO-seminaret fredag, om at Trøndelag lider under et stort etterslep når det gjelder å oppgradere veistandarden. FOTO: Anne Gundersen

Fredag holdt NHO Trøndelag seminar i forbindelse med Norsk Transportplan for perioden 2018 til 2029. Det hersket stor enighet om at etterslepet er stort når det gjelder veiutbygging i regionen.

Tekst:

Publisert:

Nea Radio
Nea Radio

Fredag arrangerte NHO Trøndelag seminar i forbindelse med offentliggjøring av Norsk Transportplan. Transportplanen omhandler infrastruktur på vei og bane og sier hvordan penger skal prioriteres i sammenheng med utbygging og vedlikehold av infrastruktur. Fungerende regiondirektør i NHO Trøndelag, Jon Uthus var ordstyrer under seminaret, og sier at det er helt nødvendig å satse innenfor dette feltet dersom man skal ha mulighet til å la næringslivet i Trøndelag utvikle seg.

– E6 er viktig, den er hovedpulsåren i aksen fra Trondheim til Steinkjer, men like viktig er tilførselsårene, slik som FV705 og FV30, mener han.

Saken fortsetter under lydklippet

Jon Uthus og Ingvild Kjerkol om Norsk Transportplan under NHOs konferanse på Scandic Hell Hotell

Bedriftsbesøk

Før selve seminaret, var det bedriftsbesøk hos Verform i Gudå. De to stortingspolitikerne Torhild Aabergsbotten (H) og Ingvild Kjerkol (AP), fikk sitte på med tungtransport fra Børstad Transport, for å oppleve hvordan det er å frakte gods på uegnede veistrekninger.

– Der fikk politikerne virkelig oppleve viktigheten av å ha veinettet i orden for å betjene den godstrafikken utkantnorge er avhengig av, mener Uthus.

Se bildet større

Stafettjubel: Politikere og andre representanter, tok seg tid til en lengre pause da det norske herrelandslaget dro i land stafettseieren i Lahti. Fra venstre: Fylkesordfører i Sør-Trøndelag, Tore O. Sandvik, fylkesråd for samferdsel i Nord-Trøndelag, Thomas Iver Hallem, fylkesvaraordfører i Sør-Trøndelag, Gunn Iversen Stokke, fylkesrepresentant for Senter partiet, Liv Darell og stortingsrepresentant for AP, Ingvil Kjerkol. FOTO: Anne Gundersen

Kjenner problematikken

Ingvild Kjerkol er fra Stjørdal og har hytte i Stuggudal.

– Jeg kjenner godt til FV705 og utfordringene med den veistrekningen, sier hun.

– I og med at trafikken langs denne veien er kombinert næring og fritid, er den ekstra sårbar. Hun forteller at de fredagene hun drar på hytta, blir det å stå og stampe i kø oppover dalen.

– Og jeg må nok innrømme at de gangene jeg møter trailere fra Kjelstad, kan det bli ganske skummelt.

Konkretisering

Kjerkol mener at konkrete planer må på plass.

– Vi må få opp gode initiativ som konkretiserer hvor innsatsen trengs mest. Dette gjelder både langs FV705 og FV30, som er særdeles rasutsatt. Deretter må vi se på hvordan vi best kan iverksette tiltakene som skal til for å sikre bedre og tryggere veier i Trøndelag.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Lange køer da bommen ikke ville gå opp
  • Nyheter

Ødelagt sikring, var årsaken til at trafikken ble stående på Harborg onsdag formiddag.

Befolkningstallene for 1. kvartal er klare
  • Nyheter

Laveste fødselsoverskuddet siden 1985 og Holtålen vokser mest i Rørosregionen.

Ryperapporten fra fjellstyrene våren 2018
  • Nyheter

Hvordan blir rypehøsten?

 
En person til sykehus etter MC-ulykke i Stjørdal

En mann i 30-årene er kjørt til St. Olavs hospital.

Parsellhagen på Røros har plass til flere

Prüberhagaen parsellbruk midt i Røros sentrum søker etter flere som ønsker å dyrke og så i parsellhagen.

Spår tidenes camping-sommer
  • pressemelding

Flere camping-rekorder kan stå for fall denne sommeren, når høysesongen starter for alvor. Pilene vil peke oppover i lang tid fremover, tror bransjefolk.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE