
Kalle Arnell sier at nyere maskiner er bygd for fart. – Det bidrar til mye stygg kjøring, mener han. FOTO: Privat
I vinter har råkjøringa med snøscooter blitt et stort problem.
– Nå er vi som arbeider med løypene og grunneierne lei, sier Kalle Arnell, som er bekymret for framtida.
Ti norske snøcooterkjørere ble tatt for råkjøring i forbudsområdene i fjellene ved Ramundberget i vestre Härjedalen i midten av mars. Denne saken er politianmeldt.
LES OGSÅ: Råkjøring i Sverige

Løypeansvarlig Kalle Arnell mener at det ikke er informasjon om restriksjoner som er problemet med økt råkjøring. – Vi trenger mer politi, sier han. FOTO: Marit Manfredsdotter
Også i påska har Arnell registrert råkjøring, og det liker han dårlig.
– Men det er ikke bare norske scooterkjørere som ikke holder seg til regelverket. Svenskene er ikke mye bedre, fortsetter Arnell.
Viktig inntektskilde
Scootertrafikken er en veldig viktig inntektskilde i Härjedalen, og bare i Funäsdalsområdet er det solgt scooterkort for tre millioner kroner i vinter.
– Legger man til alle hotellnetter, restaurantbesøk og penger til drivstoff, mangedobles disse tallene, sier Arnell.
Samiske interesser setter stopper
Tydal kommune åpnet 25. mars 43 kilometer med scooterløyper til fornøyelseskjøring, og sist høst hadde representanter fra norsk og svensk side et møte for å finne en trasé som binder sammen de norske og svenske løypene.
Men så godt som hele grensetraktene fra Meråker i nord til Femunden i sør er forbudsområde.
Kalle Arnell sier at samiske interesser har satt en stopper for videre samtaler så langt.
Hør hele intervjuet med Kalle Arnell:
– Råkjøring med snøscooter har blitt et stort problem, sier Kalle Arnell. Foto: Marit Manfredsdotter