Nergård gjenvalgt i Jernbaneforum Røros- og Solørbanen

Nergård gjenvalgt i Jernbaneforum Røros- og Solørbanen

Arnfinn Nergård er gjenvalgt som leder i Jernbaneforum Røros- og Solørbanen. FOTO: Nils Kåre Nesvold

Årsmøtet i Jernbaneforum Røros- og Solørbanen gjenvalgte mandag Arnfinn Nergård som leder.

Gudmund Nordtun, direktør i Glommen Skog, ble valgt til ny nestleder.

Årsmøtet i Jernbaneforum Røros- og Solørbanen, med de fleste kommunene langs banestrekningene, Hedmark og Sør-Trøndelag fylkeskommuner og næringsliv på medlemslisten, vedtok på sitt årsmøte mandag 13. mars en uttalelse som «ber regjeringen og Stortinget sørge for at kommende Nasjonal Transportplan slår fast at de to banestrekningene skal elektrifiseres i sin helhet.»

Uttalelsen som ble vedtatt lyder:

Jernbaneforum Røros- og Solørbanen ber regjeringen og Stortinget sørge for at kommende Nasjonal Transportplan slår fast at de to banestrekningene skal elektrifiseres i sin helhet.

Gjennom media er det kjent at regjeringen vil forslå elektrifisering fra Hamar via Elverum til Kongsvinger. Det er opplyst at det skal være satt av midler til dette tiltaket, uten at det så langt er sagt noe om når dette skal gjennomføres.

Det er positivt om NTP nå legger opp til at det skal settes fart i arbeidet med elektrifisering av Røros- og Solørbanen, men det er avgjørende viktig at dette omfatter hele Rørosbanen.

Det er kjent gjennom media at det arbeides både for en ny tømmerterminal og en terminal for annet gods i Kongsvinger. Samtidig opplyses det at regjeringen i sitt forslag til NTP skal ha satt av 1, 8 milliarder kroner til å starte arbeidet med etablering av en ny godsterminal på Torgård sør for Trondheim. Det er nå presentert en rapport som viser at 1,2 millioner tonn gods i trondheimsområdet kan overføres fra vei til bane.

Med økt transport av tømmer fra Mjøs-området til Sverige via Kongsvinger og de godsmengder det er snakk om til og fra Trondheim, vil Dovrebanen neppe ha kapasitet til å håndtere disse godsmengdene. Elektrifisering av hele Røros- og Solørbanen må derfor prioriteres for å etablere et dobbeltspor for transport av gods mellom nord og sør.

Jernbaneforum Røros- og Solørbanen er bekymret for at dersom elektrifiseringen ikke gjennomføres, vil dette også kunne ramme passasjertrafikken på Rørosbanen. Gammelt og utslitt materiell vil rett og slett kunne føre til stopp i trafikken om nytt materiell ikke kan settes inn.

Elektrifisering av Røros- og Solørbanen er viktig i miljøsammenheng, og for å kunne nå målet om å utfase dieseldrevne tog.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Bustenskjold på menyen på Kaffekråa
  • Næringsliv

Tegningene til ålbyggen Anders Bjørgaard av Jens von Bustenskjold havner på menyen på Kaffekråa i Ålen. Gjennom et mentorprogram vil bedriften sette økt fokus på både lokalprodusert mat og en historie som fortjener å bli vist fram.

Trafikkulykke på Fv. 30
  • Nyheter

En bil har kjørt av veien på fylkesvei 30.

Det nærmer seg ferdigstilling av Ålen sentrum
  • Nyheter

Entreprenøren får noen dager ekstra.

 
For kaldt for gjedda

Noen gjedder ble det, men den store fangsten uteble da gjeddedagen ble arrangert i Selbu lørdag. - For kaldt i vatnet, forklarer ekspertene.

Bridgetopp tiltalt for å ha skjult millioninntekter

Rørosing Geir Helgemo er tiltalt for grovt skattesvik. Han skal ha unndratt 7,5 millioner kroner mellom 2005 og 2013.

Solgte ut semitrailer på to timer
  • Næringsliv

Byggmixen i Ålen feiret 50 år i fjor, butikken ble valgt som den beste i Coop Byggmix-kjeden for to år siden, og fredag reåpnet butikken etter en lang renoveringsperiode.

Annonse
Annonse