Nergård gjenvalgt i Jernbaneforum Røros- og Solørbanen

Nergård gjenvalgt i Jernbaneforum Røros- og Solørbanen

Arnfinn Nergård er gjenvalgt som leder i Jernbaneforum Røros- og Solørbanen. FOTO: Nils Kåre Nesvold

Årsmøtet i Jernbaneforum Røros- og Solørbanen gjenvalgte mandag Arnfinn Nergård som leder.

Gudmund Nordtun, direktør i Glommen Skog, ble valgt til ny nestleder.

Årsmøtet i Jernbaneforum Røros- og Solørbanen, med de fleste kommunene langs banestrekningene, Hedmark og Sør-Trøndelag fylkeskommuner og næringsliv på medlemslisten, vedtok på sitt årsmøte mandag 13. mars en uttalelse som «ber regjeringen og Stortinget sørge for at kommende Nasjonal Transportplan slår fast at de to banestrekningene skal elektrifiseres i sin helhet.»

Uttalelsen som ble vedtatt lyder:

Jernbaneforum Røros- og Solørbanen ber regjeringen og Stortinget sørge for at kommende Nasjonal Transportplan slår fast at de to banestrekningene skal elektrifiseres i sin helhet.

Gjennom media er det kjent at regjeringen vil forslå elektrifisering fra Hamar via Elverum til Kongsvinger. Det er opplyst at det skal være satt av midler til dette tiltaket, uten at det så langt er sagt noe om når dette skal gjennomføres.

Det er positivt om NTP nå legger opp til at det skal settes fart i arbeidet med elektrifisering av Røros- og Solørbanen, men det er avgjørende viktig at dette omfatter hele Rørosbanen.

Det er kjent gjennom media at det arbeides både for en ny tømmerterminal og en terminal for annet gods i Kongsvinger. Samtidig opplyses det at regjeringen i sitt forslag til NTP skal ha satt av 1, 8 milliarder kroner til å starte arbeidet med etablering av en ny godsterminal på Torgård sør for Trondheim. Det er nå presentert en rapport som viser at 1,2 millioner tonn gods i trondheimsområdet kan overføres fra vei til bane.

Med økt transport av tømmer fra Mjøs-området til Sverige via Kongsvinger og de godsmengder det er snakk om til og fra Trondheim, vil Dovrebanen neppe ha kapasitet til å håndtere disse godsmengdene. Elektrifisering av hele Røros- og Solørbanen må derfor prioriteres for å etablere et dobbeltspor for transport av gods mellom nord og sør.

Jernbaneforum Røros- og Solørbanen er bekymret for at dersom elektrifiseringen ikke gjennomføres, vil dette også kunne ramme passasjertrafikken på Rørosbanen. Gammelt og utslitt materiell vil rett og slett kunne føre til stopp i trafikken om nytt materiell ikke kan settes inn.

Elektrifisering av Røros- og Solørbanen er viktig i miljøsammenheng, og for å kunne nå målet om å utfase dieseldrevne tog.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

– Usannsynlig med MDG-samarbeid
  • Nyheter

– Det er usannsynlig at Senterpartiet skal samarbeide med Miljøpartiet De Grønne etter valget, sier stortingsrepresentant Heidi Greni. –Vi står nærmere KrF enn MDG, sier hun.

Holtålen er Sør-Trøndelags nest dyreste på kommunale avgifter
  • Nyhet

Havner på 25. plass blant landets dyreste kommuner å bo i.

Kommunal søppelhaug midt i verdensarven
  • Nyheter

Like ved Rørosmuseet langs Hitterelva har Røros kommune sitt deponi av snø fra gatene i sentrum. Nå tiner snøen, og det kommer fram både glass og annet søppel.

 
Fikk hjertevarm gave
  • Nyheter

Mannskapet på MS Fæmund II har i flere år ønsket seg en hjertestarter i båten. Torsdag fikk båten en hjertestarter fra Engerdal kommune.

Redusert framkommelighet på Fv. 30
  • Nyheter

I dag er det redusert framkommelighet på grunn av veiarbeid på fylkesveg 30 ved Kjellbrua i Midtre Gauldal.

Bjørnejakt i Aunegrenda
  • Nyheter

Fylkesmannen i Sør-Trøndelag har gitt fellingstillatelse for en bjørn i Holtålen, Tydal, Selbu og Midtre Gauldal.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse