Fornøyde Fæmund II-passasjerer

Fornøyde Fæmund II-passasjerer

2017 har vært et godt år for MS Fæmund II og passasjerene er fornøyd. FOTO: Maren Narjord

Passasjerene gir Femundbåten MS Fæmund II toppscore i en markedsundersøkelse. – Jeg har aldri opplevd maken, sier markedssjef.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
02.10.2017 kl 19:42

Fæmund II

  • MS Fæmund II er rutebåten som i sommerhalvåret trafikkerer på Norges 3. største innsjø, Femunden.
  • Båten har gått i rute siden 1905.
  • Helt siden 1886 har det vært rutebåt på Femunden. På den tiden var det tømmersleping og godstrafikk som var trafikkgrunnlaget.
  • I dag er det persontrafikk som fyller opp båten, og de fleste er fotturister og fiskere som skal inn i Femundsmarka nasjonalpark. Røa, Haugen og Revlingen er stoppestedene som tar deg inn i nasjonalparken.
  • På andre siden av sjøen er "Verdensarven" Femundshytten en interessant holdeplass. Båtturen i seg selv er en storslagen naturopplevelse!

MS Fæmund II gjennomførte i sommer en markedsundersøkelse blant sine passasjerer.

Ikke opplevd maken

– Dette borger bra for fremtidig gjenkjøp. Jeg har ikke opplevd makan, sier innleid markedssjef Linda M. Ramberg.

MS Fæmund II kunne tidligere i høst rapporterte om en god sesong, og røpet at de nye grepene som er gjort er tatt svært godt imot av gjestene. Nå er alle resultatene gjennomgått.

Fornøyd styreleder

- Vi kan vel trygt si at vi leverer bra når gjestene våre har kommet om bord, konstaterer en fornøyd styreleder. Nå vil vi i tillegg fokusere på de andre delene av kundereisen – før og etter selve båturen, sier styreleder Jan Aage Røtnes.

Honnør til personalet

På spørsmål om personalet er hyggelig og serviceinnstilt er 88 prosent helt enig og 12 prosent enig.

– Det betyr 100 prosent enighet og en skikkelig honnør til personalet om bord som har stått på hele sommeren for at passasjerene skal få en god opplevelse, sier Røtnes.

Lokale råvarer

For sesongen ble nytt mat- og serveringskonsept lansert der det satses mer på lokale råvarer med blant annet Rørosbrett og lokalbrygget Fæmund II øl. 91 prosent er godt fornøyd med maten som tilbys om bord. 7 prosent har svart verken/eller og har trolig ikke benyttet tilbudet. To prosent var uenig.

God totalopplevelse

Fra en skala på 1 til 5 hvor 5 er best ble gjestene spurt om hvordan de vurderer totalopplevelsen om bord. Her gir 63 prosent terningkast 5 og 36 prosent terningkast 4. Kun 1% gav terningkast 3 eller mindre.

På spørsmål om de kommer til å benytte tilbudet igjen svarer hele 94 prosent ja! Og hele 99 prosent sier de vil anbefale tilbudet til andre.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Se bildet større

Innleid markedssjef Linda Ramberg er svært godt fornøyd med markedsundersøkelsen på MS Fæmund II. FOTO: Marit Manfredsdotter

– Fantastiske tall

– Dette er helt fantastiske tall, sier markedssjef Linda M. Ramberg.

– Jeg har jobbet en del med ulike markedsundersøkelser gjennom tidene, men kan ikke huske å ha fått et slikt resultat noen gang. Med så mange gode ambassadører for MS Fæmund II har vi et unikt grunnlag å bygge videre på. Nå skal vi jobbe fremover med å nå kundene før de står på kaia samt følge de opp i etterkant, sier hun.

MS Fæmund II har inngått samarbeid med Høgskolen Innlandet som vil komme med innspill bl.a. til hvordan AS Fæmund kan digitalisere deler av kundereisen, og det er også et ønske om et tettere samarbeid med aktørene rundt sjøen.

Flere yngre passasjerer

Vi ser en gledelig økning i andel yngre passasjerer om bord. Ifølge undersøkelsen er 34 prosent av passasjerene under 30 år. Reiseanledningen er omtrent likt fordelt på tur i Femundsmarka (38 prosent) og oppleve en hyggelig båttur (36 prosent). Andelen som reiser med båten fordi de skal fiske i området er også relativt høy (22 prosent).

Flere syklister

Det er løst flere billetter for sykkel om bord enn tidligere, som er i henhold til nasjonale trender. Over halvparten av de reisende bor i telt (55 prosent) og oppholdet varer mindre enn ei uke (69 prosent).

Passasjerene kommer fra hele Norge, men flest fra Oslo/Akershus (24 prosent), Hedmark (20 prosent) og Trøndelag (14 prosent). En del lokale bruker båten (9 prosent) og flere vestlendinger har tatt turen (9 prosent). Av utenlandske passasjerer kommer de fleste fra Sverige (7 prosent). Dernest kommer Danmark (4 prosent) og Tyskland (1 prosent).

De fleste har blitt kjent med tilbudet gjennom anbefaling fra andre (69 prosent) eller har fått kjennskap til det på nett (31 prosent).

Se bildet større

Mannskapet på MS Fæmund II har all grunn til å smile. FOTO: Privat

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Hektisk på Lanullva før jul
  • Adventskalenderen

– Det er mange som skal ha pakker med ullklær under juletreet til jul, sier Gunn Anne Vinje Lyngstad i Lanullva.

Trailerlass til Romania
  • Nyheter

Torsdag drog traileren med klær og utstyr som Romianiahjelpen i Selbu hadde samlet inn.

Ny parkeringsløsning fra mandag
  • Nyheter

Fra førstkommende mandag får Røros lufthavn ny parkeringsordning med automatisk skiltgjenkjenning.

 
Jobber stort sett alene
  • Nyheter

De fleste norske bønder er alene mesteparten av arbeidsdagen, viser ny undersøkelse. Desto viktigere med gode, lokale fellesarenaer, mener landbrukseksperter.

Julekalender
  • Adventskalenderen

I Nea Radios julekalender i Selbu 8. desember drar vi til Tømra i Selbu.

Fra Destinasjon Røros til Visit Namdalen
  • Nyheter

Hilde Bergebakken er nylig valgt til styreleder for det nye destinasjonsselskapet Visit Namdalen.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE