Sterk vekst i elsykkelsalget

Sterk vekst i elsykkelsalget

Salget av el-sykler øker FOTO: Andreas Reitan

For første gang presenteres en norsk statistikk over antall solgte elsykler. Tallene viser at det er vært omlag en dobling av elsykkelsalget årlig i de siste fire årene.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
31.05.2017 kl 15:10

El-sykkel
Salget av elsykler øker. - Men prøv først, så du finner en modell som passer ditt behov, sier Ole Johan Øyaseter ved Sport 1 i Selbu.

Det er Norsk elbilforening som står bak arbeidet for å presentere den norske elsykkelstatistikken. Tallene i elsykkelstatistikken baserer seg på tall fra de som importerer elsykler, og er kommet fram med et tett samarbeid med hele elsykkelbransjen.

Stadig nye rekorder

Totalt ble det solgt 35.965 elsykler i 2016, mot 22.518 i 2015.

– Vi har lenge påstått at elsykkelsalget stadig når nye rekorder. Men nå har vi også tall som viser at vi har rett, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening. Hun mener også at veksten vil fortsette.

– Vi anslo for fire år siden av salget ville komme opp i 70.000 i 2017, for deretter å stabilisere seg. Mye tyder på at vi har hatt rett i antallet, men tiden får vise om tallet stabiliseres, sier Bu.

Lastesykler øker mest

Den største prosentvise veksten har vært på lastesykler. Der ble det solgt 62 i hele 2014. I 2016 er det solgt 566.

Statistikken viser også antall solgte raske elsykler (s-pedelecs). Dette er elsykler som har høyere toppfart, og som går som elmoped. Dette er en voksende kategori i Europa, men trenden er nedadgående i Norge, med bare 194 solgt i 2016.

Veksten i elsykkelsalget er helt i tråd med det som skjer ellers i Europa. Årsaken til dette er stadig nye modeller egnet for stadig nye grupper, og bedre og sterkere motorer.

Hva kjøper folk?

Tilbakemeldingene fra sportsbransjen er at folk i de siste årene etterspør dyrere sykler enn før. Forklaringen kan være flere. Både at butikkene nå har bredere utvalg elsykler, at de har både hjulmotorer og midtmotorer på elsyklene, og at kundene vet mer hva de skal spørre etter. Det kommer også stadig nye aktører, slik at man får elsykler over hele Norge i mange forskjellige butikker.

– Folk vet mer om elsykler nå enn for et par år siden, derfor kan de spørre mer om ulike kvaliteter enn før, mener Christina Bu.

Elbil pluss elsykkel

Elbilforeningen er ikke en forening som bare jobber med elbiler.

– Vi jobber med å gjøre all transport elektrisk, og da er det viktig å legge tilrette for annen elektrifisering også, som elsykkel. Det er jo ingen tvil mat den i mange sammenhenger kan erstatte bilen, også elbilen. Dette vil ha stor miljøbetydning i årene som kommer.

Elbilforeningen jobber tett med hele elsykkelbransjen og vil årlig presentere statistikken over elsykkel-importen.

Nyheter i år:

Mange av årets modeller vil ha mer integrerte batterier, som gjør syklene mer elegante. Og ligner mer på «vanlig» sykkel og mindre på tidligere elsykler. Flere modeller har også fulldemping som gjør denne type sykkel egnet på røffere underlag.

- Du får de billigste fra rundt 10.000 kroner, sier Ole Johan Øyaseter ved Sport 1 i Selbu. Han anbefaler likevel å legge i litt mer, og synes det er fint om kundene får prøve syklene først. - I neste uke har Sport 1-kjeden elsykkel-demo over hele landet. Kom og finn den modellen som passer deg best, sier han.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

- Dramatisk!
  • Nyheter

Rådmann Heidi Horndalen i Tydal beskriver forslaget til statsbudsjett som "dramatisk" for kraftkommunen Tydal. Kommunens politiske ledelse kaller det en distriktsfientlig "villet politikk".

Bli bøssebærer!
  • Nyheter

100.000 bøssebærere vil søndag besøke alle husstander i Norge. Nå utfordrer Selbu kommune næringslivet til giverstafett.

Skjønnhetstyranniet
  • Kultur

Mange unge idag sliter med dårlig sjølbilde på grunn av kroppspress fra reklame og media. Sanitetsforeninger rundt omkring i landet setter i år søkelyset på skjønnhetstyranniet og ønsker å løfte fram årsakene og konsekvensene.

 
Leder suksessbedrift i Molde
  • Nyheter

Hilde Aspås, opprinnelig fra Ålen, leder en Molde-bedrift som har fått status som nasjonalt senter for omstilling og innovasjon. – Den store forskjellen på Ålen og Møre er kremmerånden, sier Aspås.

Her bygges landets tøffeste ladestasjon
  • Nyheter

Røros E-verk og Røros Produkter samarbeider om å bygge den første hurtigladestasjonen mellom Støren og Alvdal. – Dette blir landets tøffeste hurtigladestasjon, sier Bjørn Flagestad ved Røros E-verk.

Og slik svarer politikerne på hvorfor de vil rive terapibassenget i Ålen
  • Nyheter

Holtålen SV bryter ufravikelige krav de gikk til valg på og Arbeiderpartiet kan finne på å snu om det kommer vettige nok argumenter.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse