Møbelpriser til Trøndelag

Møbelpriser til Trøndelag

Scandinavian Business Seating gikk helt til topps og mottok Klassikerprisen under Designindustrikonferansen 2017. FOTO: Scandinavian Business Seating

Scandinavian Business Seating på Røros vant "Klassikerprisen", og Mascot Høie på Brekstad ble kåret til "Årets merkevarebygger" under Designindustrikonferansen 2017 torsdag ettermiddag. Dessuten ble en sofa designet av Hallgeir Homstvedt fra Trondheim kåret til årets produkt.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
28.04.2017 kl 05:50

Tre av fire møbeldesignpriser gikk altså til Trøndelag under Designindustrikonferansen torsdag da norsk designindustri var samlet for å feire årets beste møbel- og interiørbedrifter og -produkter.

Utdelingene skjedde på DOGA i Oslo under Designindustrikonferansen 2017, bransjens største årlige møteplass. Det er Norsk Industri Møbel + Interiør som står bak konferansen og prisene.

– Vi har delt ut bransjepriser de siste fem årene for å hedre bedrifter som gjør noe ekstra innen produktutvikling, merkevarebygging og kommersiell satsing. Årets vinnere har alle oppnådd resultater langt utover det som er vanlig, sa bransjesjef Egil Sundet i Norsk Industri Møbel + Interiør under prisoverrekkingen.

Klassikerprisen

Det var en "gammel Håg-stol", Peter Opsviks velkjente Capisco-stol fra 1984 som gikk helt til topps i klassikerkategorien i år. Stolen produseres av Scandinavian Business Seating og etterligner rytterens sittestilling for å gi bevegelighet og variasjon i sittemønsteret. Takket være den norske produsentens verdensledende posisjon innen kontorstoler har Capisco i senere tid opplevd en ny vår. I dag selges stolen over store deler av verden.

I jurybegrunnelsen står det følgende:

«Historien om Capisco er historien om en filosofi, og det er historien om en klassiker som overlever sin samtid og fortsatt øker sin popularitet langt utover normal levetid for ethvert produkt. Capisco er et av designeren Peter Opsviks hovedverk og bærer hans viktigste kjennetegn; en sterk og unik form og en gjennomtenkt filosofi basert på kroppens behov for bevegelse og forandring.»

– Jeg synes det er helt utrolig at et design som ble skapt for så mange år siden er det som faktisk vokser mest i vår internasjonale portefølje i dag. Capisco har blitt en egen kategori hos oss, sier Lars Røiri i Scandinavian Business Seating.

Også en annen av Peter Opsviks tidløse stoler, «Variable», var nominert til Klassikerprisen i år, sammen med Ingmar Rellings «Siesta»

Årets merkevarebygger: Høie

– Dette er en utmerkelse vi setter pris på. Vi kjenner veldig på arven vår hver eneste dag – at vi tar vare på en sterk merkevare. Vi jobber mye med å sørge for at kjennskapen til Høie går videre til nye generasjoner og at vi utvikler nye design til en ny tid, sier Erna Therese Widerøe, markedssjef i Mascot Høie. Brekstad-selskapet eier merkenavnet Høie.

Høie mottok prisen Årets merkevarebygger i konkurranse med Ekornes og Jøtul. Ifølge jurykjennelsen har Høie jobbet med merkevarebygging siden 1850, lenge før den slags kom på moten.

«Høie er et sterkt norsk varemerke som bedriften har evnet å holde i hevd og forsterke gjennom lang tid. Høie er for mange synonymt med sengetøy. Høy kvalitet og nitid testing av slitestyrke, fargeekthet, kokevaskekthet og andre viktige produktegenskaper er vesentlige faktorer i utvikling av merkevaren. Kravet til førsteklasses råvarer i ren bomull sammen med høyeste kompetanse er merkevarens viktigste verdi,» står det i jurybegrunnelsen.

Se bildet større

L.K.Hjelle vant prisen Årets produkt for sofaen «Niu» , designet av Hallgeir Homstvedt. FOTO: L.K.Hjelle

Årets produkt: Sofaen Niu

Prisen Årets produkt gikk til L.K.Hjelles «Niu», en modulær sofa designet av Hallgeir Homstvedt, oppvokst i Trondheim. Møbelprodusenten på Sykkylven vant kategorien foran Fora Form og Heymat.

«Sofaen Niu i Hallgeir Homstvedts design er en komfortabel sofa, som ved et fåtall moduler kan bygges i en rekke varianter for å møte markedets behov for individuell møblering. Sofaen har et tidsriktig uttrykk og kombinerer det rause og komfortable med det stramme og lette visuelle uttrykket. Sofaen antas å ha et stort kommersielt potensiale,» er juryens dom.

– Det passer godt at denne prisen kom nå, for om bare to uker sender vi Niu ut til forhandlerne. Sofaen ble tatt godt imot på Oslo Design Fair, og jeg tror så godt som alle forhandlere har tatt den inn, sier Dag Hjelle i L.K.Hjelle.

Årets eksportbedrift: Jøtul

Jøtul vant prisen Årets eksportbedrift foran Laader Berg og Scandinavian Business Seating. I sin begrunnelse skriver juryen følgende:

«Gjennom mer enn 160 år har bedriften utviklet seg til en global markedsleder, etablert i 43 land på seks kontinenter. Nøye tilpasning til lokale markeders behov er en viktig del av Jøtuls internasjonale suksess. Bedriften har utviklet produkter som er teknologisk i toppnivå og kaprer markedsandeler i et fallende marked.»

– Vi setter veldig stor pris på denne tildelingen. Eksport er svært viktig for oss i Jøtul. 75 prosent av omsetningen vår stammer fra eksportmarkeder, og vi er stolte av å gjøre internasjonal suksess med norske produkter og norsk design, sier Amund Skaaden i Jøtul, som mottok prisen sammen med sin kollega Terje Agard.

(Pressenytt)

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Nea Radio øker
  • Nyheter

Snart lytter halvparten av innbyggerne på Nea Radio.

Har nettopp kjøpt seg trøorgel og blir student på deltid neste uke
  • Sommergjesten

Guri Heggem er sommerens siste Sommergjest i Nea Radio.

Nominert til nordisk matpris
  • Nyheter

Neste torsdag kan Røros bli kåret til Nordens Matdestinasjon.

 
Refsethås ble valgt til regionrådsleder
  • Nyheter

Trøndelag Sør har konstituert seg.

Skolestart
  • Nyheter

Holtålen og Røros er blant kommunene der det var første skoledag torsdag.

Første jagerflyger som landet på Røros
  • Nyheter

I juli feiret Røros lufthavn 60 år siden det første passasjerflyet landet på Røros. Ålbyggen Jon Reidar Holte var den første som landet med jagerfly på Røros.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse