Mer tid til dem som trenger det mest

Mer tid til dem som trenger det mest

Leder for Nav Værnes, Merethe Storødegård FOTO: Andreas Reitan

Fra første mai må du ha en timeavtale for å få hjelp ved NAV-kontorene i NAV Værnes. Hvorfor må det være slik?

Tekst:

Publisert:

Vårt hovedoppdrag er å bidra til at innbyggerne i Værnes-regionen kommer seg i arbeid eller annen aktivitet. I tillegg skal vi ha god dialog med deg som har behov for inntektssikring, og i felleskap finne løsninger. Utfordringen er at stadig flere av dem som henvender seg til oss trenger tettere oppfølging. Skal vi få til dette, må vi enda større grad få publikum til å benytte seg av våre digitale løsninger. I tillegg må vi jobbe både smartere og mer effektivt.

Vi har etter etableringen av NAV Værnes lagt vekt på å bistå de som henvender seg til oss med å ta i bruk våre nettløsninger på nav.no, eller benytte vårt kontaktsenter. Bakgrunnen for dette er at 90 prosent av besøkene i NAV-kontor på landsbasis er såkalte «drop in-henvendelser», dvs. uten avtale. Av disse skal de fleste levere dokumenter, mens en god del ønsker generell informasjon, hjelp til å fylle ut skjema, eller informasjon om status i sak. Stort sett alt er henvendelser som mange trolig kunne ha løst mer effektivt selv enten digitalt, eller på telefon. Derfor jobber vi for tiden mye med å henvise og veilede publikum til riktig kanal.

Bruker du for eksempel nettbank eller andre løsninger som krever innlogging, da kan vi vise deg hvordan du kommer inn på nav.no og Ditt NAV. Prøv det - du vil bli positivt overrasket over hvor mye du finner svar på!

Så lurer du kanskje på hvordan du skal få hjelp dersom du ikke er på nett. Ved å ringe vårt kontaktsenter på 55 55 33 33, får du svar på det meste. Trenger du oppfølging, setter de opp en time med oss. Hvis vi på forhånd vet litt om hva du trenger, kan vi enklere tilpasse tjenestene våre og koble på en veileder med riktig kompetanse. Med timeavtaler vil altså møtene bli bedre og du slipper å bruke tid på å stå i kø på NAV-kontoret. Timeavtaler vil derfor være hovedregelen heretter og med fullt trykk fra 1. mai. Unntaket er de som har behov for nødhjelp. Da bistår vi med én gang.

Når du kommer til oss vil du møte en vert som avklarer om du har bestilt time hos oss. Du finner ingen skranke, men vi har PCer tilgjengelig, som du kan benytte. Du skal få hjelp av oss til å komme i gang med å bruke nettet. Trenger du telefon vil vi sørge for at du får tilgang til det. Vi håper og tror at dette skal gi bedre service til deg.

Fremtiden blir stadig mer digital, og gir mange muligheter både for den enkelte og for NAV. NAV.no og Ditt NAV utvikles hele tiden slik at flere kan hjelpe seg selv. Vi ser fram til å ta i bruk løsningene sammen med deg, og ikke minst til at vi kan bruke mer tid sammen med de av brukerne våre som trenger det mest.

Merethe Storødegård

Leder NAV Værnes

Siste nytt i Leserbrev

Om regioner, reformer og sånt
  • Leserbrev

– Det ble flertall for at kommunen skal melde seg inn i det nye regionrådet i Sør-Trøndelag. Det ble også flertall for at vi skal fortsette vårt medlemskap i Fjellregionrådet. En klok beslutning etter min mening, skriver Guri Heggem (SP) i dette leserbrevet.

Holtålen: «Mulighetenes kommune...»
  • Leserbrev

– Så har lokale kommunepolitikere klart det igjen. Hvor stor skal tabbekvoten få lov til å bli før det får konsekvenser for de såkalt "folkevalgte"? Hvorfor skal ikke Holtålen sende søknad om å bli definert som turiststed? Det spør Ole A. Holden om i dette leserinnlegget.

P-plass til forargelse
  • Leserbrev

Enten det er kirka eller kommunen som er grunneier, så har de råd til å betale, skriver Gunnar Olav Balstad i dette leserbrevet. Han sikter til "innsjøene" på parkeringsplassen ved Selbu kirke.

 
- Sametingsrådet svikter sørsamene
  • Leserbrev

- Stor var jubelen da stortingsrepresentantene fra Sp, Sv og Ap foreslo en stortingsmelding om sørsamisk næring, kultur og språk. Meldingen rakk dessverre ikke å bre ut vingene en gang før den ble lagt død, skriver Sandra Márjá West, Sametingsrepresentant for NSR, i dette leserinnlegget.

Vil bruke millioner på trønderske veier
  • Leserbrev

Samferdsel er distriktsutviklingstiltak nummer én for Høyre

Nærpolitireform – Jommen sa jeg smør!
  • Leserbrev

-Å måtte ta fri en hel dag for å ta et bilde og skrive under på et papir. Det hører ingensteds heime. Er tjenestene til for oss, eller vi for tjenestene, spør Geir Arild Espnes (Sp).

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse